Var går gränsen?

Skönhetsbubblan på TV. Skrämmande och otäckt tycker många. Jag håller med. Jag tycker det är sorgligt när människor gör ingrepp efter ingrepp på jakt efter sig själv. Det är min tanke om vad man gör. Tycker däremot att man ska vara försiktig med att fördöma människor som av någon anledning (som vi inte vet) och efter mycket eftertanke gör en förändring med sin kropp, kniv eller utan kniv. Visst värderas människor efter utseende. Vackra (vackert enligt den kultur man lever i) människor får lättare jobb. Människor med piercingar och massor av tatueringar har nekats jobb pga detta. Tatueringar och piercing är också ingrepp med kniv och nål men rätt accepterat i vår kultur. Någonstans på vägen blir det förbjudna normalt. Våra värderingar förändras. Vi påverkas av andra kulturer och av varandra.

Människor har väl vad jag vet alltid försökt göra sig vacker för sig själv och för andra. På 1700-talet ramlade ansiktena av pga smink. På 60-talet (?) ramlade håret av vid blekning. Var går gränsen? Samma personer som fördömer botox har piercing och tatuering. Personer som fördömer fettsugning ägnar sig åt självsvält framför ögonen på sina barn. Vi har lätt att fördöma andra. Vad är vackert, vad är fult? Varför köper vi snygga kläder? Hur mycket smink ska en 12-åring ha? När ska man ha disco i nattklubben? När är man barn och när är man vuxen? Vad är ett ingrepp? Handlar det om kniven eller handlar det om att förändra sig, att inte vara nöjd?

Sen tror jag inte att vi bara värderar varandra genom att studera utsidan. Det finns massor av människor som genom historien har torterats, trakasserats och tom dödats pga sina inre övertygelser. Både vackra (i någons ögon) och fula (i någons ögon). Det händer än idag.

Det är vi i vår kultur precis just nu som formar normen i vårt samhälle. Jag ser massor av inlägg på FB om hur hemskt det är med skönhetsoperationer (en bra debatt). Var är våra inlägg om hur vi påverkar våra barn genom åsikter om invandrare? Var är våra inlägg om hur vi ska stoppa mobbingen i våra skolor?

Jag tror vi förfasar oss över skönhetsbubblan eftersom många av oss är rätt överens. FB är nog inte rätta stället att diskutera djupa svåra frågor. Men jag undrar, var gör vi det? Skönhetsbubblan kanske är produkten av att vi inte vågar prata med varandra. I grunden handlar det om våra värderingar. Värderingar som vi för över till våra barn. Och alla som opererar sig är någons barn. Och skönhetsindustrin bara växer och växer. Vad för vi över till våra barn?
 
Det är vi som är dagens samhälle nu! Det är vi som formar dagens värderingar.

Allmänt | |
#1 - - Madde:

Hej Anna, har skickat dig en utmaning i form av ett kedjebrev med några frågor. Känn inget tvång.

Du hittar frågorna på min blogg. Längst ned i inlägget; "Kedjebrev.... " Högst upp är de frågor jag fick och mina svar på dem. Sen får du hitta på elva nya frågor och skicka vidare...



Ha' det bra!

Kram från Madde.

#2 - - Kristina Engman:

Fin blogg Anna! Kloka tankar & tänkvärda funderingar. Fick mycket att reflekter över nu när jag ska ut i vårsolen. Ha en bra dag!

#3 - - Anna:

Tack Kristina. Ha en bra dag i vårsolen. :)

Upp