Jag letar efter julstämningen.

När jag var liten gick vi på kyrkans julspel och julfest, vi hade stämningsfulla Luciatåg för klasskompisar och för föräldrar. Klassens barn och föräldrar träffades en kväll före jul för att pyssla tillsammans. Vi sjöng julsånger och julpsalmer med fröken i skolan. Vi pysslade och stöpte ljus i skolan.
 
När mina äldsta barn var små var det på samma sätt. Luciatågen var stämningsfulla och på julfesterna klädde barn och vuxna upp sig i sina finaste julkläder. Vi träffade de andra föräldrarna när vi samlades klassvis för att se barnens Luciatåg. Vi drack glögg och julmust vi och såg barnens ansikten när de sjöng eftersom de stod så nära att vi kunde se barnen och barnen kunde se oss. Med klara röster sjöng de vackra julsånger, både profana och sakrala. I barnens närvaro och i samvaron med andra föräldrar kände vi julens stämning, julens dofter och julens värme. Vår familj har valt gå till kyrkan för att våra barn ska få julevangeliet. Vi har valt att gå till kyrkan för att möta andra som tycker att julens budskap är viktigt.
 
Hur ska jag göra för att mina yngsta barn ska få uppleva julens fantastiska magi? När julfesterna försvinner och Jesusbarnet inte ligger i krubban? När sångerna i Luciatågen inte har med jul eller Lucia att göra och när den som leder Luciatåget inte har minsta lilla känsla varken för melodi eller stämning. Jag ska gå till kyrkan ikväll eftersom min yngsta dotter så gärna vill vara med i Luciatåget.
 
Som tur är fick vi lite stämning när vi var i stallet och fick se ett underbart vackert Luciatåg under ledning av någon som älskar sång och som stöttade barnen fint utan att ta över. Tack för det!
 
Jag får nog helt enkelt ordna egna julfester och Luciatåg för mina nära och kära. Vi börjar på lördag. Och sen tror jag att lärarna på Åker har rätta känslan för julfirande. Julmusiken för oss vuxna blir säkert fin. Men Jesus sa: Låt barnen komma till mig, hindra dem icke. Min fråga är: Var ska barnen gå? Var berättas julevangeliet för våra barn. Vi får nog helt enkelt låta Jesus komma till oss i stället. Han kommer nog till varje hjärta som öppnar sig. Så jag gör mitt bästa för att öppna mina barns hjärtan för att låta julens budskap flytta in.
 
God Jul :)
Allmänt | |
#1 - - Monica, musikläraren...:

Tack,
God Jul :)

#2 - - Katja, din granne:

Mycket elakt sagt av dig :(

#3 - - Lucian och pepparkaksgubben:

De flesta man pratar med vill höra traditionella Lucia och julsånger...annars kan man ju kalla det någonting annat...typ skolshow , rockshow, korvshow eller whatever...inget fel med det, men kallar man det Luciatåg bör det väl vara ett LUCIATÅG...som enligt traditionen är på ett visst sätt..man behöver inte vara elak bara för att man säger sin mening öppet...det är många som säger sin mening
"i det tysta" GOD JUL!

#4 - - Katarina:

Pratade med vkompis idag om Julfirandet när vi var små och i skolålder, vi stöpte ljus, pysslade en massa och lyckan var total då jag fick ha silvervingarna i kyrkan och vit särk, sen var det ringdans i församlingshemmet med gul saft och bulla mm. Oj vad jag tyckte det var kul. Minns hur jag halkade och slog ändan i trappan i Bergmansgården när vi sprang runt och busade. Det var mer liv då, mer folk :)

Jag har drömt om att anordna ett stort luciatåg i kyrkan, dra ihop en massa ungar och vuxna... alla kan ju sångerna :)

Kramar

Upp