Sunt förnuft och blanketter

Tänk så många goda idéer som skulle förverkligas om det sunda förnuftet rådde i världen. Då skulle vi inte behöva alla regler och tillstånd som idag krävs för nästan allt företagande. Och en person som jag som avskyr blanketter och paragrafer blir i det närmaste handlingsförlamad när jag läser om alla tillstånd och regler för olika verksamheter. Hela min kreativitet dör och min brinnande låga slocknar som en maschall i spöregn. Det kostar tid och det kostar pengar.

En sak som jag är rätt fascinerad över är att jag får ha 5 barn utan tillstånd. Visst kan jag bli anmäld om jag missköter mina barn, men många saker händer innanför väggarna i många familjer runt om i världen. En häst eller hund måste få mat visst antal gånger per dag. De ska ha tillgång till rent vatten och en torr liggplats. Vi behöver inte ens jämföra med ett gatubarn. Barn som går till skolan utan frukost i magen är tillräckligt illa. Tänk om jag inte fodrade mina hästar på morgonen. Aja, baja.

Jag måste se till att mina hästar får regelbunden hovvård och sadel och träns måste sitta korrekt, annars blir det aja baja igen. Dessutom måste det vara en viss takhöjd och en viss storlek på boxen. Mina barn sover i tvåvåningssäng och en av mina döttrar har haft rum i en stor garderob...

Säger det något om mig som förälder att mina barn får dela rum? Det kan säga en massa saker, men jag tror man bör hälsa på, eller i alla fall träffa mig och min familj för att säga om det är positivt eller negativt (eller både och) att vi bor trångt. Ibland har vi dessutom extrabarn hos oss och då blir det ännu mindre plats.

Jag tror de flesta människor kan ha djur eller servera bullar på ett lämpligt sätt utan tillstånd. Man kan ju ändå inte kontrollera att alla följer tillstånden hela tiden. Det kan vara ohygieniskt i ett kök en dag - den dag jag går på restaurang...

Sunt förnuft är bra att ha. Har jag det? Ingen aning. Det är svårt att bedöma själv. Men jag tror att vi skulle ha en kreativare miljö om det inte var så förskräckligt mycket lagar och regler och tillstånd. Samtidigt förstår jag att det är viktigt att ha kontroll i samhället. Annars kan det ju gå överstyr. Tänk om en massa folk började genomföra idéer utan att de var kontrollerade, ympade och stämplade. Hur skulle det då se ut?

Nä, bäst att stoppa alla goda idéer som kräver tillstånd, ifyllnad av 20 blanketter och en stor summa pengar i kakelugnen och elda upp dem. Negativ idag? Tja, lite. Men det går över. Snart får jag en ny idiotisk idé som jag har möjlighet att söka tillstånd för. :)

Allmänt | |
Upp