Lugna dig, och frid skall komma till dig

"Lugna dig, och frid skall komma till dig från både himmel och jord. Träng in i ditt hjärtats skatt, och du skall skåda himmelens skatt. Ty dessa båda är ett. När du tränger in i den ena, skådar du båda. Stegen till Guds Rike har du inom dig, dold i din själ. Gå ned i dig själv och upptäck din synd. Då finner du de trappsteg som kan leda dig uppåt." Isak Syriern

Jag tror att vi för att må riktigt bra och ha frid i hjärta och själ måste se oss själva i spegeln. Vi måste se våra styrkor och gåvor, men även våra brister och svagheter. Endast när vi vågar se oss själva som vi verkligen är kan vi ta ett steg framåt och in mot vårt rena jag. Vi behöver ägna tid åt att stilla oss. Vi behöver tid utan intryck från omvärlden. Under min tid som församlingsassistent har jag sett vad stillhet och ro kan göra med både vuxna och barn. Det är en otrolig kraft som bildas när en grupp barn eller ungdomar stillar sig runt ett ljus.

Vi har alla olika sätt som fungerar för att hitta stillhet och ro. En promenad i skogen, en ridtur eller bastubad kan hjälpa oss att hitta dörren till vårt inre rum. Det rum där våra äkta känslor bor.

Ibland behöver man vara ensam för att öppna dörren till sitt inre. Ibland kan man behöva spegla sig i en annan människa för att hitta in till sin inre boning. Oftast är det inte råd man behöver utan någon som lyssnar när man pratar och som ställer frågor som fungerar som nycklar till dörrarna inåt.

I mitt liv har jag mött några få människor som har ställt avgörande frågor till mig. En gång i mitt liv har en människa sagt en sak som hjälper mig varje dag. En sak som stärker mig och som bär mig när det är tungt. Det var ingen präst eller någon person med terapeutisk utbildning utan en lärare. Det gäller att vara uppmärksam så man inte missar de mötena i livet som kan ge oss en möjlighet till insikt.

Idag har jag gläntat på dörren till mitt inre. Ett möte med en människa som betyder väldigt mycket för mig. Ett möte som ger mig stillhet och energi på samma gång. Tack för att du finns. :)

Allmänt | |
#1 - - Madde:

#2 - - Madde:

Hej på dig. Jag har mött, och möter fortfarande människor som visar vägen och öppnar dörrar. Människor som stöttar mig och hjälper mig att få och nå insikt. Att få gå från klarhet till klarhet är befriande. De människor som haft mest avgörande betydelse och påverkat mig starkast har inte haft några speciella yrken. De har varit helt vanliga hårt arbetande människor, akademiker och andra medmänniskor som passerat revy i mitt liv och som alla på något sätt bidragit till den jag är i dag. Det finns endast några få människor som jag i dag bara känner en slags tomhet för. Energitjuvarna. Egotripparna och de självupptagna. Får jag tillfälle pratar jag gärna med och lyssnar till "mannen på bänken". Där får man höra många sanningar och nya insikter.

Ha det bra Anna. Kram!

Upp