Julen närmar sig med stormsteg.

Julen närmar sig med stormsteg och för varje dag går tiden lite snabbare här hos oss. Stundvis känner jag julefriden sprida sig i kropp och själ. Jag stannar upp i nuet och njuter av stillheten mitt i julstöket. Sen dras jag med i tidens virvlande dans igen. Ibland är det härligt och jag städar, bakar pepparkakor och går på julfester i full fart. Jag gillar fart och julstress triggar mig oftast på ett positivt sätt. Ibland blir det dock lite för mycket och jag tappar bort julens budskap. Tårarna är nära när jag bränner mig på en plåt eller när min fina julduk är full med lim eller granbarr efter barnens pysseliver. Jag fräser och mitt hetsiga temperament ger sig till känna. Sen ser jag på Oscars glaserade pepparkakor och marsipangrisfamiljen, eller snarare släkten, som är uppradade på hyllan och känner hur hjärtat svämmar över av kärlek. Våra barn är kreativa och lite lim här och där är väl inte hela världen. 
 
Jag är mitt uppe i julförberedelserna. När jag var liten kom julen på julaftonsmorgonen. När jag la mig på kvällen var jag jätteorolig för att det inte skulle hinna bli klart till julafton. Det luktade möbelpolish och köket var helt upp och ner. Köttbullarna rullades och skinkan var i ugnen. Min mamma var antagligen vaken hela natten för när vi barn steg upp på julaftonsmorgonen var allt klart. Julen hade kommit. Det var skinande rent i hela huset och julklapparna låg under granen. Jag städar nog inte lika noga som min mamma gjorde. Lite skit i nån skrubb finns det nog. Men jag vill ha rent och fint i mitt hus på jul. Inte för att någon ska tycka att jag är duktig utan för att det hjälper mig att hitta julefriden. På adventsgudstjänsten predikade vår biskop Hans Stiglund här i Överkalix. Hans ord finns inom mig och de hjälper mig att hitta tillbaka till julefriden och adventstidens känsla när jag tappar bort den. Känslorna är nära och både kärlek och sorg flödar starkt och fritt inom mig. 
 
Jag fortsätter med förberedelserna inför jul. Julen är inte här än och tiden före jul är en härlig tid på många sätt. Vi förbereder och med mig på vägen vandrar han som mötte mig på advent. Vi går tillsammans och det är inte dåligt sällskap. 
 
En fortsatt fin adventstid och Guds frid önskar jag dig.
 
Anna 
 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Så fint skrivet Anna! Känner julefriden komma smygande.

Svar: Tack :)
Anna Pohjanen Tegelid

Upp