GÄSTINLÄGG

Inspirerad av Linas inlägg tog jag reda på lite mer om mig själv. Oxen är lugn och välbalanserad, tolerant och pålitlig. Så länge de inte blir tillräckligt retade förstås, då kan de bli riktigt arga och de är dessutom ganska långsinta. Få saker gör den här oxen lika arg som dessa, ursäkta uttrycket, nej jag ber förresten inte om ursäkt, idiotiska rasister. Jag kan ärligt talat inte förstå hur man tänker. För mig är det obegripligt hur någon kan anse att en människas värde sitter i hudfärg och utseende. Hur en människas rätt att leva ett värdigt liv sitter i religion eller var man är född. O-b-e-g-r-i-p-l-i-g-t. Vi lever alla på samma planet och så vitt jag vet finns det inga naturliga landsgränser utmärkta på den. Alla borde ha rätt att leva på den plats de är säkra, oavsett var på jorden det är. Även om jag skulle ta hänsyn till landets gränser kan jag inte förstå hur man kan säga att vi tar emot för många flyktingar. Frankrike har 65 miljoner invånare, Spanien 47 miljoner och Kina 1,3 miljarder. Sverige har 9 miljoner. Hur kan vi vara för många? Återigen, jag kan inte fatta. Jag är inte ens sarkastisk när jag säger att jag inte förstår. För i mina ögon är det helt enkelt obegripligt hur någon kan anse att vi borde ta emot färre. Vem av de som kommit hit skulle inte ha fått komma? Vem av de som lämnat sitt hem, sina vänner, sin familj för att på något sätt hitta trygghet borde skickas tillbaka? Det som gör mig argast, av allt som gör mig arg när det kommer till rasism är när man säger att vi tar emot för många invandrare i Sverige. Som om de framförallt är invandrare när det i själva verket är Ali Husseini utan glasögon, det är Ali Husseini med glasögon, det är Hamed och Asgar, det är Moise, det är Nina, det är alla andra. Som kommit hit för att de av olika anledningar inte kunde stanna i det land de kommer ifrån. Ärligt talat, de skulle knappast ha lämnat sina familjer och sitt hem frivilligt för att flytta hit, till Överkalix. Det är det ju ingen annan som gör. Det finns så mycket mer jag skulle vilja säga. Jag skulle vilja säga att jag inte tycker att det spelar någon roll att om de som kommer inte är ”barn” för jag skulle aldrig kunna tänka mig den skräck och sorg jag skulle känna om jag blev tvungen att lämna mitt hem, trots att jag inte är något barn. Jag skulle vilja säga att jag på ett extremt egoistiskt sätt, även om jag för deras skull givetvis önskar att de sluppit, är tacksam för alla de som kommit hit, för att jag har fått lära känna människor som jag ser som mina vänner och för att de har öppnat mina ögon för världen. VVS /Emma Om någon kan tala om för mig, och Pojje, hur man gör så att styckena syns och all text inte är en enda stor massa skulle vi bli glada.
Allmänt | |
#1 - - Louise Cedering:

JAG ÄR OCKSÅ ARG, i det närmaste RASANDE!

Svar: Bra! Det behövs lite ilska. Sen behövs det kärlek, i massor. :)
Anna Pohjanen Tegelid

#2 - - Carina:

Jag tycker inte heller det ät trångt här.
Skriv in lite html taggar så får du stycken :-)
Skickar användbara taggar imorgon.

Svar: Aha. Tack. Taggar, tänk det hade jag aldrig anat. Vet inte ens vad det är. :)
Anna Pohjanen Tegelid

#3 - - Lina:

Bra skrivet!
(F.ö. gör jag bara stycken som vanligt när jag bloggar på blogg.se...)

#4 - - Ida:

Bra skrivet! Jag kan tycka att någon som i det närmaste bott på gatan och aldrig haft en fast punkt i livet. Ingen trygghet. Att de kan räknas som "barn", de behöver hjälp att hitta sin väg, att lära sig ta hand om sig själv.

Upp