Hästtjejer och andra nördar.

Det finns många fantastiska människor i vår värld. Människor som har ett brinnande engagemang och som gör vår värld lite bättre att leva i. Många av dessa jobbar ideellt och gör alltså saker utan att förvänta sig något tillbaka. Jag hör ofta motsatsen. Att få vill engagera sig ideellt och att människor inte har tid och vilja att bry sig. Att det ideella engagemanget håller på att dö ut. Visst finns det såna. Som inte vill eller orkar lägga tid och energi på ideellt arbete. Var och en väljer själv. Det jag skulle vilja säga är att de människorna missar något värdefullt. För engagemang och delaktighet ger tillbaka, ofta mer än insatsen.
 
Under helgen har jag haft en ungdomsledarkurs för Ridsportförbundet. Tretton tjejer mellan 16 och 23 år har valt att gå en kurs under helger för att utbilda sig till ungdomsledare för att sedan verka ideellt i sina klubbar. Helt fantastiskt tycker jag. Bara att göra valet att vilja bli en ledare, att våga göra valet är beundransvärt. När jag sedan hör dem berätta om sina liv, sina drömmar, framtidsplaner och sitt engagemang, inte bara i stallet utan inom andra idrotter och i skolan så blir jag varm inombords. År efter år lyckas Norrbottens ridsportförbund och ridklubbarna i Norrbotten med att få unga tjejer att utbilda sig till ideella ledare. Ledare som enligt forskning sedan går ut i arbetslivet, näringslivet och tar plats på chefsstolar och som ledare inom olika organisationer. Varje år blir jag lika glad över att möta dessa drivna ungdomar som lägger massor av tid varje vecka på sitt intresse för att utveckla sig själv och andra.
 
Dessa ungdomar finns även i andra sporter. I Överkalix har vi ett gäng ungdomar som är baskettränare och som har valt att lägga många timmar varje vecka på att lära yngre barn och ungdomar att spela basket.
 
Bra barn- och ungdomsidrott fostrar demokratiska medborgare och stärker självkänsla och självförtroende hos våra barn och ungdomar.
Det är roligt att jobba ideellt och varje liten sak vi bidrar med höjer vår fina föreningsverksamhet som vi har i Sverige. Det finns en plats för alla som vill vara med. I ett av mina barns lag har vi en underbar "lagmamma" som är en stor supporter och som ofta överraskar ungdomarna med något. Hon bjuder på en klubba, lite fika eller bara på sin positiva inställning.
 
Det är lätt att klaga på saker som inte fungerar inom idrotten eller andra föreningar. Gör din röst hörd, på ett positivt sätt. Kom med kreativa förslag på förbättring - och berätta hur du kan bidra. Och vi som är aktiva kanske ska tänka på att öppna dörrarna och höja taket. Det finns andra sätt att tänka än på det sätt vi alltid tänkt och det finns andra sätt att göra saker än på det sätt saker alltid gjorts. Öppna gemenskapen. I svensk idrott får alla vara med.
 
Så alla som på något sätt jobbar ideellt - ett jättetack från mig. Och ni som inte gör det. Ta chansen att få vara med. :)
Allmänt | |
#1 - - Malin:

Håller med om allt! Även om jag lagt mitt ideella engagemang på hyllan för tillfället ... men det är något som gjort mig till den jag är - det bland mycket. Och faktiskt, att det GER mer än det tar, det är ett som är säkert :) Det är alltid så ... tacksamt på något sätt :)

#2 - - EIL:

Ett stort tack till dig då också! ;-)

Upp