Med rätt att operera.

Läste att publicistklubben ska ha möte i Luleå. De ska samtala om författarskap. Idag kan alla ge ut sin egen bok. Är man författare då? Intressant tycker jag. För att få lärarlegitimation krävs utbildning...trodde jag. Det finns undantag...Man kan söka dispens om man jobbat länge med vissa årsgrupper, hörde jag.
 
Hoppas jag inte får en läkare med dispens om jag ska operera hjärnan i framtiden.
 
I dagens samhälle krävs det mycket. Jag har rätt till...Visst, viktigt. Men våra skyldigheter då?
 
Jag har rätt att få ut min lärarlegitimation när jag studerat så mycket att jag uppfyller kraven. Så borde det vara.
 
När jag bevisar att jag har tillräckligt med kunskaper för att köra bil och vistas bland medtrafikanter så får jag mitt körkort.
 
Jag skriver blogg - men jag är inte författare.
 
Jag har vikarierat många timmar på skolan och har läst en hel del högskolepoäng i ämnen som passar för en lärare - men jag får inte lärarlegitimation.
 
Jag har läst några poäng medicin - men vet inte ens hur medicin stavas...Jag har inte rätt att operera folk.
 
Men visst vore det häftigt om jag fick ett lärarleg. där det stod: Lärarvikarie - med rätt att operera, vid behov. :)
 
Idag skriver jag under med:
 
AA (Argsinta Anna) ;)
Allmänt | |
#1 - - Maria :

Ja man förväntar ju sig att folk ska ha rätt kompetens och rätt utbildning för sina jobb. Det här med lärarlegitimation är en riktig soppa. Flera har fått felaktiga legitimationer och fått kontakta Skolverket för att få rätt legitimation. För det kan väl aldrig vara så att det finns någon lärare som håller tyst om en felaktig legitimation och undervisar i ämnen som personen ej är behörig i? Vem vet?

#2 - - Malin:

:)

#3 - - Madde:

Hej Anna, nå', nu läser jag på Universitetet, för att jag int' fick nå' jobb. Jag har flera utbildningar dock med det räcker int'. Jag måste ha en formell utbildning för att få en anställning. Nå, det mår vara osagt, int' är det säkert jag får arbete ändå. Man blir aldrig profet i sin egen hemort=).

Till något annat. Jo, det här med att "nästan vara en lärare", eller vilket yrke det än må vara. Om jag går till mig själv, det gör jag och jag skriver därför inte "man". Men jag har läst en hel del psykologi och psykiatri. Alltså läst för egen del, samt så har jag papper på det; alltså betyg. Jag har dessutom många års erfarenhet inom det området. Jag har insikt. Jag känner till lagarna, jag ser symptomen och jag kan en hel del om mediciner och diagnoser. Men jag kan knappast kalla mig psykolog eller psykiatriker för det. Inte kan jag doktor heller. Int' än=).

Ha' det bra, vi syns och hörs!

Upp