Oändligt är vårt stora äventyr.

Det är nåt visst med Karin Boye. Yngsta dottern läser högt ur sin läsebok i svenska:
 
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
 
 
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.
 
 
Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.
 
 
På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
 
 
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.
 
Dikten heter I rörelse och jag är ofta i rörelse. Både i tanke och i handling. Både med min kropp i fysisk rörelse och i livet. Ständigt på väg mot nya äventyr. Stannar inte gärna så länge på varje ställe. Efter en stund känner jag hur förändringens vind lockar mig att bryta upp och lockar mig mot nya mål och nya vägar att vandra på.
Kanske är det tryggheten i moderjorden som gör att jag vågar förändra och vågar bryta upp. Mina rötter är djupa och jag känner mig fast förankrad i verkligheten. Eller är jag en drake som flyger hit och dit med endast en tunn lina som håller mig fast i verkligheten? Vem vet? Inte jag. Men det spelar ingen roll. Idag sa en person till mig: Vad du är modig! Är du inte rädd? Rädd? Jag är en ängslig liten skit. Men när man är så rädd som jag såmåste man våga en massa saker. Och då blir man modig. :)

Jag vill ha roligt i livet. Jag vill göra saker jag väljer själv. Jag blir inte mätt på livet. Det finns så mycket att upptäcka, lära sig och så många människor att möta. Livet är skört och varje dag är en sällsam gåva, en skimrande möjlighet. Livet är ett stort och oändligt äventyr, med betoning på oändligt. Så vill jag tro att det är. En oändlig vandring på livets väg. Ibland gropig och smal, ibland bred och plan. Rastplatser med lägereldar och spännande utmaningar.

Karin Boye, tack.

VVS

:)

Allmänt | |
#1 - - Madde:

"Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd.", Tove Jansson, hämtat från klok-bok.

Ha' det bra!

Upp