Oj, oj, oj...

För varje bok jag läser, för varje timme jag vikarierar för en sjukskriven lärare, för varje samtal jag har med kloka och mindre kloka personer, för varje blogginlägg jag läser, för varje kram jag får av mina barn, för varje andetag jag tar, ja för varenda minut jag lever blir jag mer och mer osäker. Osäker på vad som är rätt och fel, vad som är sant och osant, vad som är verkligt och overkligt, vad som är viktigt och vad som är oviktigt. Jag blir även mer och mer tvärsäker på att en riktig expert kan leda mig framåt och få mig att förstå saker.
 
Samtidigt blir jag mer och mer tvärsäker på att en riktig expert kan leda mig åt helt fel hål med expertåsikter som bara är rent humbug. Eller som är sant, i vissa situationer och för vissa människor. Ibland kan jag genomskåda det - ibland inte. Och det värsta är att jag antagligen inte vet när jag genomskådar rätt saker och när jag tror på fel saker och åsikter.
 
För tre dagar sen när jag sprang på löpbandet småpratade jag lite med en man som kommit till insikt (efter expertråd) att han skulle öka antalet rep. till 15 gånger när han styrketränar. Och fy tusan så tungt och bra det var. Jag försökte säga att det är säkert bra, men att det beror ju på...en massa saker. Nu var denna man så säker på sin metod så öronen var stängda, men han var ju glad så det var säkert rätt för honom. I förrgår när jag sprang på samma löpband kom en kvinna fram till mig och berättade att hon funderar på att minska antalet rep. till 10 för att hon hört att man ska göra det efter ett tag. Men hon sa att hon skulle kolla upp det och se om det finns belägg för det. Klok kvinna. Problemet är bara att det är klart att det finns belägg för det och att det är sant, ibland, beroende på...
 
Vad jag vill säga är att båda hade antagligen rätt, men samtidigt fel. Det mesta är ju inte statiskt utan beror på en massa saker. Är det bra att höja räntan? Det beror ju på om....Är det rätt att föra över pengar till ett sparkonto eller till en fond? Ja, det beror ju på...Ska jag börja stiga upp en timme tidigare? Det beror ju på när jag har tänkt gå och lägga mig. Ska jag träna mer? Det beror på...Ska jag lägga mer tid på mig själv? Ja, ni förstår.
 
Är det bra med rosafärgade glasögon så man ser sig själv lite bättre än man egentligen är? En del psykologer och andra kloka säger att det är det eftersom man tror på sig själv, man är lite lyckligare och lyckas bra. Sen finns det psykologer och andra som höjer ett varningens finger eftersom rosafärgade glasögon har negativa effekter också. Högmod går före fall...Inte ens psykologerna är eniga!!! En del anser att t.ex. en fobi är vad det ser ut att vara - en fobi och den kan försvinna eller minskas genom att fokusera på fobin. Andra anser att fobin endast är ett symptom för ett djupare problem så när en fobi botas poppar det upp en annan.
 
Så när jag blir psykisk sjuk av mina grubblerier över vad som är rätt och fel, vad som är kunskap och vad som är personliga åsikter, vad som är verkligt och overkligt så kan jag inte veta vilken psykoterapeut eller psykolog jag ska anlita eftersom det inte är säkert att den expertisen är pålitlig, efter som det beror på om...
 
Shit!!! ;)
Allmänt | |
#1 - - Emma:

“There's no one thing that's true. It's all true.”

Hemingway, eller hur? :-)

Svar: So true. :)
Anna Pohjanen Tegelid

#2 - - Malin:

Välkommen tillbaka :)

Svar: Tack :)
Anna Pohjanen Tegelid

Upp