Dags att välja jobb.

Igår fick en bekant i vår ålder sitt första barn. För dig som inte vet fyller jag snart 44 år. Jag som har ställt in mig på att börja vänta på barnbarn om några år. Nu inser jag att jag kanske får vänta i 20 år, om jag nu får några över huvud taget. Tänk så saker förändras med tiden. Jag och min man blev plötsligt, om inte 20 år, så 15 år yngre och det innebär att jag borde börja fundera på vad jag ska bli när jag blir vuxen. Tittade i utbildningskatalogerna igår men hittade inget spännande. Nästan alla utbildningar verkar leda till så tråkiga jobb. 
 
Lärare vill jag inte bli. För mycket dokumentation och tråkiga möten. 
Vården...spännande men för mycket helgjobb. 
Ingenjörsprogram ????
Psykolog - Har alldeles tillräckligt med mig själv. 
Konservator - verkar spännande men jag tror inte mitt tålamod är tillräckligt utvecklat.
Ekonom - Tja, jag gillar ju pengar...men det är ju mycket siffror.
Jurist - Jag tycker ju inte det alltid är så noga med paragrafer och sånt. 
Polis - coolt. Tyvärr är jag alldeles för rädd för det.
 
Himla svårt. Men nu när jag plötsligt blev så ung så ska jag funderar ordentligt. Har du tips på vad jag skulle passa som eller något jag inte skulle passa som får du gärna dela med dig. Jag är tacksam för allt som kan leda till en framtida karriär. Skriver en liten kravlista bara så ni har nåt att gå efter.
 
Önskar:
Roliga omväxlande dagar.
Möjlighet att klä sig lite snyggt...men också att inte göra det.
Uniform är ju inte helt fel...så länge den är snygg.
Bra lön...eller??? Inte så noga faktiskt.
Rolig utbildning där jag lär mig något nytt. (Där skulle ju ingenjör passa eftersom jag inte ens vet vad de gör.)
Bra arbetstider. (Alltså alltid ledigt på julafton, juldagen och dagen innan julafton.)
Gärna arbete med människor. Dock inte så många arbetskamrater. Kanske en eller två...
 
Det var en kort liten lista. Den kan bli längre om jag får fundera lite. 
 
Sanningen är väl den att min hjärna börjar kännas som ett tuggummi som man tuggat på för länge. Hårt, torrt och oelastiskt. Så vad jag behöver är en utmaning för hjärnan. Vända mig ut och in och upp och ner. 
 
 
Nu är jag redo. Ge förslag!!! Allt ni har. Släpp loss fantasin. Ös på. Kanske någon annan i min situation           (framtidsplanerande men en aningen utmattad medelålders person) kan ta del av tipsen. 
 
 
 
VVS
Anna
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Malin:

Härligt med fler mogna mammor ;) (fast jag var ju inte äldst på föräldramötet på dagis, bara NÄST äldst ;) ). Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag var NYFIKEN, vem? vem?
Nytt jobb ... jag tycker PT är bra :) Butiksbiträde på Seth då? :) Funderar vidare ...

Svar: Ja, alla sorter behövs. Unga och gamla, galna och halvgalna. Skulle vara kul med kläder. Men trist för affären de dagar jag känner för att vara lite sunkig. :)
Anna Pohjanen Tegelid

#2 - - Anonym:

Satsa på förskollärare eller idrottslärare! Vare sig du vill eller inte så tror jag du skulle trivas 😃! Finns ju dock fler tjänster i kommuner som förskollärare än idrottslärare.

Svar: Möjligt att jag skulle göra det. Jag gillar ju barn och idrott. :) Men alla dessa dokumentationer och mål och planer och....kollegor. ;)
Anna Pohjanen Tegelid

#3 - - Nina:

Du är bara så underbar i ditt sätt att skriva, ditt sätt att tänka! Delar många av din tankar ska du veta. Inte lätt att veta vad man ska bli när man blir "stor" och riktigt vuxen. (Blir man någonsin det fullt ut? ) Tror att du skulle kunna skriva en riktigt bra bok! Sedan tycker jag att du ska fortsätta att göra lite av varje, det berikar livet. Men med det sagt menar jag inte att jag inte förstår din "stress". Alla dessa valmöjligheter. Det kan såklart vara skönt med ett tydligt mål, men glöm inte att resan kan vara det som är mödan värd. Såg förresten att du gästspelade inne på fejjan. Klokt att logga ut. Jag har inte gjort det ännu. Tror fortfarande att jag kan distansera mig tillräckligt, så att det inte blir osunt, men jag håller med dig i mycket där också. Och jisses vilken lång kommentar detta blev. Så roligt att träffa dig IRL i somras, även om det bara var några korta minuter. STOR kram till dig!! /Nina

Svar: Tack snälla Nina. Det här riskerar att bli ett långt svar. Så jag nöjer mig med att skriva att jag hoppas vi får möjlighet att träffas igen framöver. Jag längtar efter ett rejält samtal med dig. Kramar // Anna :)
Anna Pohjanen Tegelid

Upp