Slut på bekantskaper. :)

Jag skriver och raderar, skriver och raderar. Ingenting hemligt, ingenting stort och märkvärdigt, ingen ilska eller irritation. Jag försöker beskriva min glädje över att jag har så många fina vänner och bekanta. Eller egentligen vill jag bara kalla dem för vänner. Trots att vi inte känner varandra så bra alla mina vänner och jag. Vissa har jag känt länge, vissa bara några dagar. Min erfarenhet är att vi delar upp människor i ytligt bekanta, bekanta, kompisar, vänner, nära vänner...beroende på hur länge vi känt varandra, vilken relation vi har osv. Jag har funderat lite på det där. Bekant...vad är det? Vän... Kan man bara kalla någon sin vän om vi har en nära relation? Finns det någon risk att skaffa många vänner? Kan det bli betungande? Förväntar de sig något av mig? Om vi är bekanta så behöver vi inte förvänta oss inbjudningar eller annat som riskerar att kommer med vänskap...och att behöva bjuda igen.
 
Jag har funderat och för mig är det så här:
 
Jag har en hel massa vänner. Jag har jättemånga vänner och jag är glad och tacksam över dessa vänner. Jag förväntar mig ingenting av mina vänner. Jag bryr mig inte ens om ifall de ser mig som sin vän. Många har jag aldrig frågat om jag är deras vän. Varför skulle jag? Många av mina vänner kanske inte ens vet att jag tycker att de är mina vänner. En vän för mig är någon jag möter och som jag får kontakt med på ett positivt sätt. Ibland möts vi en gång och sen går jag och min vän åt olika håll. Ibland följs vi åt en längre tid. Vissa av mina vänner kommer och går och jag kommer och går från dem. Jag förväntar mig aldrig att mina vänner ska ringa eller hälsa på men blir löjligt glad när de gör det. Jag älskar när mina vänner dyker upp hemma hos mig med eller utan förannonsering. Med förannonsering är chansen större att jag har annat än te och kaffe att bjuda på. Men kaffe och te fixar jag alltid om jag är hemma. Är jag inte hemma får du fixa det själv...
 
Nä, jag har inte så många bekanta. Det är så tråkigt och vad har man en bekant till? Jag känner namnet på väldigt många människor. Vissa träffar jag då och då i olika sammanhang. Skulle kunna kalla dem bekanta men jag tror jag ska sluta använda det ordet. Det är ett ord som inte passar mig. Jag ska helt enkelt sluta ha bekanta. Jag har redan slutat med det. Men vill du vara min vän så får du gärna vara det. Jag kanske redan har dig som vän. ;)
 
Anna :)
 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Malin:

Skrattar ännu åt kvällens möte: "Vad GÖR ni?"
Ha, ha ... :) (och när jag kom hem så kom jag på att någon kanske var hundrädd ... tänker mig inte alltid för då jag har världens snällaste hund i kopplet, sorry!)

Svar: Ha, ha, ha!!! Nej ingen hundrädd. Men Pino kanske var rädd för fyra dårar som försökte sig på aktiviteten promenad. Vi är inte så vana och kände på oss att vi inte gjorde riktigt rätt. Det går säkert bättre nästa gång vi promenerar. Vi skrattar fortfarande. :))
Anna Pohjanen Tegelid

Upp