Tillit

Kan man få huvudvärk av att tänka för mycket? Tror det är vad jag lider av just nu. För mycket tankeverksamhet som inte leder nån vart och som därför blir ett stort tryck i huvudet som i sin tur orsakar huvudvärk. Hur ska jag då bära mig åt för att lätta på trycket och därmed minska huvudvärken? Meditation kan fungera. Löpning fungerar, men endast under själva löpturen och en liten stund efteråt. En bra bok...Kan gå, om jag lyckas koncentrera mig. Och om boken inte behandlar ämnen som liknar de jag grubblar på. En sak som också fungerar när kontoret är överfullt av oanvändbart skräp är att städa det fysiska huset. Rensa bort det onödiga och göra rent i hörnen. Allt hör ihop, den fysiska platsen där jag befinner mig, mina tankar, mina handlingar, mitt sociala liv, min ekonomi, min familjesituation, min fysiska hälsa, mitt andliga liv, ja allt i mitt liv. Huvudvärken kan utöver trycket från överfull minnesdisk även bero på att tankarna gör så att jag har axlarna uppe vid öronen och tänderna hårt ihopbitna mest hela tiden...Sånt som en yogainstruktör naturligtvis är fullt medveten om hela tiden och som av den anledningen inte borde kunna inträffa. Men med tanke på att jag ungefär tio gånger i timmen kan släppa ner axlarna fem centimeter och i samma veva bända isär käkarna så är det en realitet. 
 
Ordet tillit har varit mitt ledord under året och det är ett svårt ord att leva efter men det är även ett värdefullt ord att försöka ha som ledstjärna. Ibland lyser den starkare, ibland svagare. Det som jag har konstaterat med jämna mellanrum under året är att jag genom tillit har mött många människor som gett mig oerhört mycket. Jag tror att jag har varit på rätt plats under året. Mina möten har lärt mig fantastiskt mycket om livet, om oss människor och om mig själv. Mitt förra inlägg handlade rätt mycket om uppgivenhet. Om att inte kunna påverka. Att inte kunna påverka sin livssituation är en oerhörd stress, även för oss som bor i i-länder där det är fred och demokrati. (Nu släppte jag ner axlarna igen och lossade käkarna) 
 
Idag har jag haft möten som påverkat mig starkt. Idag var jag på rätt plats. Nu är jag på rätt plats. Jag försöker lita på att jag kommer att vara på rätt plats i morgon också. Tillit. 
 
Vissa människor har en livsplan. De planerar, strukturerar, tänker, agerar och utvärderar. Jag har ingen livsplan. Jag har ett livskall. Jag planerar, möter, känner efter, reflekterar, känner efter igen, gör det jag för tillfället får i uppdrag att göra, möter, känner efter igen, reflekterar.......gör inte efter min plan.... 
 
Vi människor är olika men det finns en sorts olika som på något sätt värderas lite högre. Eller kanske en sorts lika. En normativ olikhet. Normal inom vissa gränser. 
 
Jag tror jag ska storstäda, både i hörnen och i hjärnan. Sen kan jag möta världen igen. Med öppet sinne, öppet hjärta, med skratt och med lite hjärna. 
 
Till sist några tankar till miga själv:
Ner med axlarna, isär med käkarna, släpp tankarna som repeteras om och om igen (eftersom de inte leder nånstans), andas, se med mjuka ögon, andas igen och le. 
Du är på rätt plats och du gör rätt saker. 
VVS
Anna
 
Allmänt | |
Upp