Att våga

"Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv."
"To dare is to lose one´s footing momentarily. Not to dare is to lose oneself."
 
Soren Kirkegaard
 
Så här skrev jag i december 2015:
 
Nyfikenhet, öppenhet och mod. Tre ord som jag tar med mig in i 2016. Tre ord som får vara mina ledstjärnor i steget in i det nya året. Kanske jag kommer på fler under färden. Ord som kan hjälpa mig att vara den jag vill vara och gå de vägar jag vill gå. VVS!
 
Dessa ledstjärnor har lyst klart för mig under 2016 och jag har vågat följa stjärnorna. Speciellt genom att vara öppen och modig. Jag har försökt ha ett öppet hjärta och ett öppet sinne. Inte för att det har varit svårt precis. Bara dörren står på glänt så finns det alltid någon som hjälper till att slå upp portarna. Modig har jag också varit. På många sätt. Kanske framförallt genom att våga vara öppen även för det som gjort lite ont. 
 
Jag har vågat vara svag. Jag har vågat säga ja. Jag har vågat säga nej. Jag har vågat säga ifrån. Jag har vågat släppa. Jag har vågat stå upp för mig själv. Jag har vågat ge av mig själv och jag har vågat ta emot. 
 
Kanske jag nu vågar ta steget att tro på mig själv. Kanske jag vågar förlora fotfästet för en stund. Kanske jag vågar följa den starka stjärnan som nu lyser på himlen och tydligt visar min väg. Jag ser den och jag tror på den, men har jag modet som krävs?
 
VVS
Anna <3 
Allmänt | |
Upp