Gråt och skratt.

Vishet har inget med ålder att göra. Jag tror att gråt är helande och nödvändigt. Men det är också jobbigt att gråta. När tårarna rinner utan stopp blir man trött i både kroppen och huvudet. Jag gråter för sällan. När gråten väl kommer är det ofta svårt att sluta. Det finns så mycket att gråta över. 
 
Jag känner många som har mycket gråt inom sig. Kanske den inte kan släppas lös eftersom ledsamheten är för stor för att kontrolleras. Gråt blir till ångest. Ångest blir till smärta. Eller kanske smärtan kom först. Vad är hönan och vad är ägget? Smärta blir till gråt. Gråt som kontrolleras. Eller gråt som släpps ut. Jobbiga känslor.
 
Så tillbaka till visheten.
 
Jag citerar en ung och klok person. Det här läste jag på Facebook idag:
 
"Skratta. Eftersom din sorg inte förändra världen." 
 
Ja, vad ska man säga. Visst ska vi gråta. Men också skratta. Tack för de visa orden. 
 
Gråt är helande och nödvändigt. Skratt räddar liv.
 
Kram
 
Anna <3
Allmänt | |
Upp