Hur mycket ska man egentligen orka med?

Hur mycket ska man egentligen orka med? 
 
Hur höga förväntningar ska vi ha på oss själva?
 
Hur många arbetsuppgifter ska man acceptera?
 
Hur långt ska man gå för att hjälpa en annan människa?
 
Hur mycket av helgen ska läggas på det arbete man inte hunnit under veckan?
 
Vad är tillräckligt?
 
Prioritera säger någon.
 
Var egoistisk säger en annan. Tänk på dig själv i första hand. På dig och din familj.
 
Det är ingen idé att hjälpa andra. Man får ändå aldrig ett tack, säger den som blivit sårad.
 
Man ska hjälpa så mycket man bara kan, säger den som aldrig ger upp.
 
Jag har så låg lön så jag gör då inget extra, säger den som inte fick löneökning.
 
Jag har ingen aning om vilken lön jag har, säger den som inte fattat nåt.
 
Själv har jag ingen aning om var gränsen går. Men jag ser att många runt om mig tar på sig väldigt mycket. De gör fantastiska arbeten, men känner aldrig att det är tillräckligt. Förväntningarna är höga, från alla håll. 
 
Jag vet inte vad som är tillräckligt. Men jag är helt tvärsäker på att många passerat tillräckligt för länge sen. Jag har väldigt många "Duktiga Annika", både kvinnor och män, runt om mig. Jag är imponerad, men samtidigt blir jag ledsen. Hur mycket krävs?
 
Jag vet inte hur mycket du gör men jag är helt övertygad om att du borde vara lite snällare mot dig själv. Du gör ett fantastiskt arbete. 
 
Sträck på dig. Klappa dig på axeln. Säg till dig själv; Du är fantastisk! Säg till dig själv; Du är fantastisk även utan alla "att-göra-listor" som du bockat av. 
 
Det tänker jag säga till mig själv. Jag är faktiskt rätt så nöjd. Trots att jag inte uppfyller alla förväntningar som finns. 
 
<3
Anna :)
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp