GRIT

Det engelska ordet GRIT är myntat av den amerikanska psykologen Angela Duckworth. Grit handlar om förmåga att kämpa på trots motgångar. Svenska ordet skulle kunna vara "gott gry" eller jävlar anamma. Det finns tester för att se hur mycket grit man har. Självklart var jag tvungen att göra testet och resultatet blev som jag förväntat mig. Jag har väldigt lite, extremt lite grit vilket alltså innebär att jag har dålig karaktärsstyrka, kan inte hålla fast vid motgångar när jag jobbar mot långsiktiga mål och därmed saknar jag en av nycklarna till framgång.
 
Trots min brist på Grit har jag idag återigen lyckats ta mig ut på en löprunda och inte bara genomfört den utan genomfört den bättre än förra gången, som i sin tur var bättre än gången före det. Idag sprang jag i snöglopp och motvind. Då kanske någon tänker att, jamen du springer ju jämt. Faktum är att jag sen Lidingöloppet i september endast har sprungit 15 kilometer, på löpband. Jag har styrketränat och har inte på 10 år haft så dålig kondition som jag har nu. Det var alltså som att börja om från början med löpningen. Nybörjare kan jag inte kalla mig eftersom jag har många mil i benen sen tidigare, men ombörjare. Och det är nästan värre än att vara nybörjare. Hjärnan tycker att kroppen borde göra på ett visst sätt och kroppen lyder inte. Det känns konstigt och ganska otrevligt. Men kroppen minns och ganska snabbt anpassar den sig och börjar som smått lyda hjärnans instruktioner.
 
Det är tungt att vara ombörjare. Inte så himla kul. Det skulle vara lätt att ge upp och återvända till skivstången. Jag och skivstången gillar varandra.  Hur kommer det sig då att jag trots att jag enligt testet saknar Grit klarar att följa mitt program och göra det jag planerat? Jag vet faktiskt inte. Kanske för att jag gjort det förut och vet att jag kan. Kanske för att jag avskyr att vara sämre än jag varit förut. Kanske för att jag innerst inne vet att jag älskar löpning, bara inte just nu. Eller kanske testet visade fel. Kanske jag har en sjuhelsikes jävlar anamma, bara det att jag väljer när jag ska använda den.
 
Jag tror på det sista. Och jag tror att du också har Grit. Välj vad du vill uppnå, gör en plan, och bara kör!
 
Fake it ´til you make it!
 
VVS
Anna
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp