Snart har jag inga svar.

För varje dag som jag lever får jag fler och fler frågor och färre och färre svar. Snart vet jag ingenting. Vem har rätt och vem har fel? Vilken sanning är den sannaste? Ord som människovärde, frihet, ansvar och demokrati blir plötsligt levande på ett helt nytt sätt. De sätts in i nya sammanhang där jag plötsligt ser på orden med andra ögon. När jag reflekterar över orden finner jag att jag inte längre är så säker på vad de betyder.
 
Jag trodde att klokheten skulle komma med åldern och jag har nog på nåt sätt längtat efter att ankra i medelålderns trygga hamn. Jag trodde att min längtan efter att ge mig ut på det öppna havet för att upptäcka nya kontinenter skulle dämpa sig och att jag tryggt och stilla skulle guppa omkring och njuta av att vara en lagom klok och nöjd medelålders dam.
 
Men si det går inte. Jag bestämmer mig för att inte engagera mig, för att inte bry mig, för att inte fundera på större frågor än vad vi ska äta till middag och vad jag ska träna. Sen befinner jag mig plötsligt mitt inne i snåriga tankar som jag själv inte förstår. Varför kan jag inte bara låta bli att tänka? Jag har ju ändå inga svar. Det kommer bara fler och fler frågor ju mer jag tänker. Man kan nästan misstänka att jag gör något fel när jag tänker eftersom jag inte kommer fram till något.
 
Jag känner ett stort tvivel inom mig. Många av mina tankar gör mig ledsen och orolig. Samtidigt känner jag mitt i all denna förvirring och mitt i allt detta växande tvivel en självklarhet inom mig. Det självklara i att det lilla är det stora och att mitt i allt det svåra som är omöjligt att förstå och kanske omöjligt att rå på finns det något som är lättare att förstå och som i sin enkelhet har en kraft som är större än allt annat. Kärleken.
 
Det enda jag är relativt säker på är att kärleken är det största. Det betyder inte att det är det enklaste. I kärleken finns förutom alla härliga känslor även smärta, längtan, sorg, rädsla, ensamhet och säkert många känslor som jag aldrig har upplevt eller mött. Trots det är kärleken det vackraste och det största för mig.
 
Idag är jag förresten säker på en sak till. Jag är säker på att jag är rätt så förvirrad. Alltid nåt att trösta mig med när jag tror att jag inte är säker på nåt.
 
<3
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Det finns alltid en person som kan hjälpa dig för att hitta svar på. Men du behöver inte ha svar på allt.

#2 - - Anonym:

Det finns alltid en person som kan hjälpa dig för att hitta svar på. Men du behöver inte ha svar på allt.

Upp