Jag vill vara Askungen på bal.

Jag sitter i klassrummet, på en stol längst bak, och ser film. Askungen kommer galopperandes över en äng, utan sadel och träns, barfota och med håret fladdrandes i vinden. Plötsligt förstår jag allt, och ingenting.
 
Vad gör jag här? Varför sitter jag instängd i ett klassrum när jag skulle kunna galoppera över en äng och känna friheten i hela kroppen? Varför har vi ens uppfunnit en situation där vi boxar in oss i ramar och lådor där den enda möjligheten för överlevnad är att följa med strömmen?
 
Jag inser att det enda jag egentligen vill göra är att rida i sporrsträck över en stor äng, eller efter en lång sandstrand. Jag vill yoga på en bergstopp med hjärtat mitt i kroppen och mitt i mig själv. Jag vill möta människor i nuet, för stunden och för livet. Jag vill lyssna till människors tankar och känna deras känslor.
 
Jag förstår att allt har en mening och att det är mitt ansvar att försöka förstå. Jag förstår att väggar, ramar och regler är en förutsättning för trygghet...Väggar kan också stänga in och begränsa.
 
Jag förstår inte varför jag som önskar vara en free spirit begränsar mig till en tillvaro där själar ska tämjas och tankar ska tystas. Inte bara i min lilla värld utan i den större världen. 
 
Jag vill vara som Askungen, Zorro, Arn, Ivanhoe...eh...jag vill vara en karaktär i en film. (VVS)
 
När mina tankar börjar vandra riskerar de ofta att vandra iväg lite väl långt. Anne på Grönkulla och jag. Men det är där, i gränslandet mellan verklighet och fantasi som drömmar vaknar till liv, vaknar igen. Det är i gränslandet allt är möjligt. Där finns inga hinder, inga måsten, inga krav. Där kan jag tillåta mig att vara mig själv fullt ut, med hjärtat mitt i kroppen, utan rustning. 
 
Idag var jag Askungen. En liten stund, på en stol, längst bak i klassrummet. Jag galopperade över en äng och jag gick på bal. Klockan slog fyra och jag åkte hem. Vagnen blev pumpa och hästarna möss. Men vet ni vad. När jag kom hem satt prinsen i gungstolen i mitt kök.
 
Anna :)
VVS
 
 
Allmänt | |
Upp