Öppenhet, kärlek och omtanke

Nytt år och nya möjligheter. Kliché? Men det ligger rätt så mycket i det. Man kan ju ha nystart, nyår när som helst egentligen. Tidigare har jag alltid sett augusti som nystart. Skolan börjar och det är fräscht i luften. Jag har ofta haft tid till eftertanke under sommaren. Tid att reflektera och summera. Hösten är min favoritårstid och därför har jag alltid haft lätt att hitta kraft och energi för nya projekt. Jag gillar fortfarande hösten men nyår har blivit viktigare för mig. Jag arbetar ofta ganska intensivt på hösten och när julen kommer är jag i stort behov av vila. Och vilar gör jag. Äter, sover, ser på TV och tänker ingenting. Ett medvetet icketänkande. Det är nog den bästa tiden på året - stora julvilan. En vecka av ingenting. ILOVE IT. 
 
Jag vilar fortfarande men tillåter mig att släppa fram någon liten tanke då och då som kan bli en grund till det nya året. Men mest tillåter jag mig att känna. Jag läser böcker och ser filmer som fyller mig med de känslor jag vill ha och som hjälper mig att vara den person jag vill vara. 
 
Nytt år och nya möjligheter. Ordet möjligheter är ett spännande ord fyllt av förhoppningar, drömmar, val och nyfikenhet. Men för mig är det också ett ord som jag förknippar med rädsla och oro. Rädsla att misslyckas, rädsla att lyckas, rädsla att göra fel val och kanske till och med rädsla att göra rätt val. Möjligheter innebär ofta att gå utanför bekvämlighetszonen. Att svänga av från E4:an och in på en smalare väg. En väg där man kan bli lite ensam och där det krävs att jag tar egna initiativ och där jag är ansvarig för mina egna handlingar. För någon kan ordet möjlighet innebära ett kliv rakt ut i djungeln där det inte ens finns en stig. Jag tror att vi alla hamnar där ibland, frivilligt eller ofrivilligt. I en stiglös terräng där vi måste hitta vår egen väg, trampa vår egen stig. 
 
Vi styr över många saker men inte över alla händelser. Det gör mig rädd. Jag är nog ständigt rädd, eller orolig i alla fall. Men när man är rädd så måste man vara modig. Därför är jag också rätt så modig. Rädd och modig. Därför vill jag trots min oro och rädsla se möjligheterna i det nya året. Jag vill se det som ett år av nåd, givet till oss, till mig. Jag vill se mina nådegåvor och jag vill använda mig av dem. Men framförallt vill jag se andras nådegåvor och jag vill se andra använda sig av sina gåvor på bästa sätt. Min största lycka är att se någon hitta sina styrkor, sina gåvor och hitta sitt sätt att använda sig av dem. 
 
Inför året 2016 tog jag med mig tre ord som följt mig under året. Öppenhet, nyfikenhet och mod. De har gett mig ett fantastiskt år med så många upplevelser, möten, nya vänner och utmaningar. Tyvärr har det också inneburit många avsked. Så är det med öppenhet och mod. Att öppna är att göra sig sårbar.
 
Inför 2017 har jag valt orden öppenhet, kärlek och omtanke. Jag hoppas att de orden kommer att ge mig styrka att följa mitt hjärta och mina drömmar. 
 
Jag hoppas du möter ditt år på ditt sätt, inte på någon annans sätt. Jag hoppas du använder dina gåvor på ett sätt som gör världen lite bättre för dig och därmed bättre för oss alla. Vi tillsammans bär ansvaret för vår fina jord.
 
Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig
 
VVS
Anna <3
 
Allmänt | |
Upp