Som värsta J.K Rowling

Nu gör jag  något jag aldrig har gjort förut men som jag haft på min "att-göra-lista". Jag sitter på café och bloggar. Som värsta J.K Rowling sitter jag här nedsjunken i en härlig caféfåtölj och dricker andra påtåren kaffe. Jag filosoferar och studerar alla människor som stressar förbi. Min förhoppning är att jag plötsligt ska överfallas av en fantastisk bokidé som jag måste skriva ner på servetten jag har liggandes bredvid mig. Datorn? Ja, men idéer ska skrivas på servetter. Så är det bara.
 
Tyvärr är jag så upptagen med att studera alla människor så att det är svårt att få någon riktigt bra idé ens till ett blogginlägg. Men det kanske å andra sidan inte är så viktigt. Det känns som att det viktiga i denna process är kaffedrickandet. Och det är jag väldigt bra på.
 
Att ha mål är så klart viktigt för motivation. Målet kan ge mening när det är tufft. Men jag tror också att det är viktigt att försöka hitta mening på andra sätt än att jobba mot mål. Meningen med livet är inte bara prestation. Det tror då inte jag i alla fall. Jag tror att det är viktigt att försöka hitta mening i de små sakerna. I möten med andra, människor och djur. I en kaffekopp eller en god frukt. I frisk luft och doften av träd.
 
Just nu är jag fullt nöjd med att leka J.K Rowling en stund. Att låta vardagen vara en bit ifrån mig. Jag sitter här och finner mening i min tredje kopp kaffe och tangenterna mot mina fingrar.
 
Mål i livet kan vara den avgörande drivkraften. Drivkraften kan skapa mening och meningen kan ge oss glädje.
 
Fast egentligen borde det vara tillräckligt att veta att jag är en viktig peson. Att jag räknas och att jag behövs. Inte för att jag presterar utan för att jag finns till. För mig själv och för andra. Det borde räcka för att känna meningen med livet.
 
Tänk om det var så enkelt och så lätt.
 
Have to go. Såg precis en husalf smyga förbi förklädd till ett skolbarn.
 
:)
Allmänt | |
Upp