Vardagshjältar

Träden brinner i guld och rött. Hösten visar upp sig från sin allra vackraste sida den här veckan. Men hösten är en tid då vädret skiftar snabbt. Från solsken och hög, klar luft till piskande regn och blåst. Så har min vecka varit. Ena dagen skimrande vacker och nästa dag stormig och mörk.
 
Att vara människa är inte alltid så lätt. Att vara en ung människa är jättesvårt.
 
Jag möter många unga människor varje dag. De är mina vardagshjältar.
 
Varje morgon kämpar de med att orka vakna, orka stiga upp, orka ta sig till skolan och orka med hela dagen.
 
Varje dag gör de massor av val som påverkar både stunden de är i och framtiden. De ska passa in i gruppen, men ändå sticka ut. De ska lyckas, men utan att misslyckas. De ska duga för oss vuxna och duga för varandra. De ska vara personligheter samtidigt som de ska smälta in. De ska ha attityd, men inte vara provocerande. Vi vill att de ska ha åsikter och att de ska argumentera och stå upp för sig själv och sin sak. Men de ska inte ta plats och vara uppstudsiga.
 
När man är ung ska man leva i nuet och samtidigt planera för framtiden. Man ska njuta av livet, men inte för mycket för då hinner man inte prestera. Man ska vara sig själv, fast man inte har en aning om vem det är.
 
Varje dag möter jag dessa vardagshjältar som kämpar för att fixa allt.
 
Bland dessa vardagshjältar möter jag så mycket vishet och klokhet så jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på det. Vi argumenterar och diskuterar med varandra och varje dag lär jag mig något nytt, oftast om mig själv.
 
En sak som jag har lärt mig är att när vi tror att vi vet något om en annan människa så har vi bara skrapat på ytan. Jag har också lärt mig att tillit och respekt är något man måste förtjäna, det är inte alls något.självklart.
 
"Vi finns för att göra varandra glada, inte ledsna." (Sagt av en av mina hjältar. Tack för att du finns. Du är för alltid i mitt hjärta.) Vi finns för varandra.
 
<3
 
Allmänt | |
Upp