Kul grej :)

Nu ska jag ägna en stund till att svara på några frågor jag fick av en bloggande vän. Sen ska jag skicka egna frågor till andra bloggande vänner. Gå gärna in och läs Maddes svar på Katarinas frågor ;)

http://maddefilosoferar.blogg.se/




1. Om du var ett djur - vilket skulle du vara då och varför?

Jag skulle vara en fågel av något slag. Kommer inte på vilken. Sväva fritt i skyn och se allt ovanifrån.

2. Tränar du? Vad? Varför? Finns det genvägar till en snygg kropp och ett hälsosamt liv? Tänkte på bantning och svält då och då eller att helt enkelt byta livsstil.

Ja, jag tränar. Springer, styrketränar, spinning, box, rider (när jag hinner), mockar, bär hö och vatten. Jag tränar för att jag trivs med att känna mig stark och jag vill bli starkare och orka mer. Jag tränar för att nå mina mål.
Vad är en snygg kropp? Träffas gärna och diskuterar. :) Det finns genvägar till det mesta. Jag tror inte på bantning.
Jag föreläser om att välja ett hälsofrämjande liv - det tar minst en och en halv timme. ;) Jag tror det går rätt snabbt att byta livsstil så det är onödigt med genvägar. Däremot kan det ta tid innan man får se ett visuellt resultat.

3. Vilken är din favoritårstid? Motivera.

Hösten. Det är kraft i luften. Man andas lätt. Det är vackert.

4. Ditt favoritämne i skolan?

Beror på ålder. Låg- och mellanstadiet - alla. Högstadiet - inget! Gymnasiet - samhällskunskap.

5. Om du skulle byta yrke - vilket skulle det nya yrket vara?

Barnmorska.

6. Vad är du rädd för?

Varierar från dag till dag. Ormar varje dag. Jag har livlig fantasi och stort katastroftänk. Försöker att inte agera utifrån min rädsla. (Vill dock inte åka till Australien...)

7. Vad är du mest stolt över?

Min familj.

8. Din favoritfilm? Du får gärna välja fler. Motivera.

Oj, vad svårt. Älskar Bondfilmer - skulle vilja vara lika cool. Mamma Mia, Letters to Juliet - känslan i filmen. Grease - pirrar i magen varje gång. Dirty Dancing - pinsamt, men den är verkligen bra. :) Fantasy (HP, Sagan om R, Narnia) - tänk om...

9. Pengar? Jobba hårt eller leva på lånade fjädrar? Shoppa hejdlöst eller tänka ekonomiskt och på miljön? Tänker exempelvis på Tv-programmet "Lyxfällan" - vad tänker, tycker du?

Har ett kluvet förhållande till pengar. Älskar dem men gör inte vad som helst för att få dem. Tid är mer värdefullt...
Tycker det är oansvarigt att leva som de i Lyxfällan. Helknasigt att de får belöning när de slutar slösa. De utnyttjar andra människor och belönas för att de slutar med det. Fattar ingenting. Eget ansvar...
Tänker mycket på miljön. Tror på att konsumera mindre. Köper hellre dyrt (ha, ha, ha) och få saker.

10. Skänker du bort pengar till någon hjälporganisation? Ger du bort till bättre behövande, lämnar in gamla kläder, saker till Röda Korset, återvinner, köper tidningar av uteliggare i Stockholm, lånar ut pengar (ex. till ett cig.paket, snusdosa, mjölk, varmkorv) som du aldrig får tillbaka, ställer du upp för dina medmänniskor, stannar du till och lyssnar/pratar till/med en ensam själ, ger du av dig själv......?

Dålig på att ge till organisationer. En hundring då och då. Ger inte till Röda Korset - hellre direkt till de som behöver. Våra saker är oftast så utnötta så att det inte finns något att ge bort. Har aldrig fått frågan, men skulle inte ge pengar till snus, cigaretter eller alkohol. Däremot skulle jag gärna kunna köpa en korvburk eller en liter mjölk till någon som av någon anledning behöver det. Uteliggare eller någon som glömt börsen spelar ingen roll. Står jag i kön och har pengar så... 
Tar gärna emot av andra. Våra barn har ärvt massor av kläder. Bra för miljön och bra för ekonomin. Varför bara se sig som den som ska ge? Många borde prova att ta emot, det är inte alltid så lätt, men väldigt lärorikt.
Om jag ger av mig själv? Ingen aning faktiskt. Svårt att skilja på när jag ger och när jag får. Svårt att veta när jag ger för att få något tillbaka eller när jag bara ger utan att förvänta mig något. Ibland ger vi till såna som inte bett att få och det kan bli väldigt fel. Jag vill leva i möten med människor.

11. Vad skäms du över?

Efter fråga 10 - att jag inte skänker mer pengar till behövande. Skam - skuld. Hm, stor fråga, lite plats att skriva.
Skäms inte över så mycket. Ser på mina smutsiga fönster och tänker att det borde jag skämmas över - men nä, inte det. Skäms - skamligt - skämmigt. Stor betydelse. Kan betyda pinsamt. Kan vara så att vi faktiskt ska skämmas om vi gör något elakt. Då är vi skyldiga till något. Men skammen och skulden ska inte bo kvar i oss. Då är det något som är fel. Kan också vara skällsord för att få folk att passa in i en mall.  Drabbar det jag gör andra på ett negativt sätt så hoppas jag att jag efter reflektion kommer till insikt och kan be om utsäkt eller lära mig något av det. Tror på syndernas förlåtelse...Tror på att var och en ansvarar för sina handlingar. Kan tänka att jag borde ha handlat på ett annat sätt i olika situationer, men tror att ältande är negativt så då försöker jag istället sätta lärdomen i en ficka i ryggsäcken så jag kan agera bättre i framtiden. Livet är för värdefullt för att vi ska ägna tid åta att skämmas. Bättre att vara närvarande i nuet och reflektera och välja sitt agerande. Men att bete sig lite skamligt då och då är väl hälsosamt. ;)
Många gånger skäms vi för andra...och det är väl slöseri med tid och energi.


Tja, det var mina svar på svåra frågor. Hade hellre skrivit ett datum, en tid och en plats som svar. En möjlighet till möte och samtal.

Nu mina frågor till nya bloggare. Svara i din blogg om du har lust. Om du inte har lust så struntar du i det. :) 

1. Tre egenskaper du värderar högt.

2. Tre personer som du beundrar. Fler om du kommer på.

3. Vad ger dig energi?

4. Vad tar din energi?

5. En resa du gjort. Plats? Vad gjorde du där? Vad lärde du dig? Det bästa med resan? Berätta...

6. En resa du inte har gjort. Vart åker du och varför? Vad ska du göra där?

7. Det perfekta ögonblicket på hästryggen. Som du varit med om hittills.

8. Det perfekta ögonblicket på hästryggen. En dröm som du skulle vilja vara med om...

9. Vad är det bästa med Norrbotten?

10. Berätta om en passion du har.

Dessa frågor skickar jag till;

http://pinopino.blogg.se/

http://finaninadesign.blogspot.com/



Allmänt | |
#1 - - Madde:

Hej Anna, och tack för dina svar=) Kul att du tog dig tid. Ja, jag håller med, frågorna hade kanske kunnat avhandlats muntligt och på så sätt få med andra infallsvinklar och nyanser. Men nu är det ett kedjebrev - mest på skoj - fast det är roligt att veta vad andra tycker=)

På tal om att ge och ta - jag tar också emot ärvda kläder och grejer - fortfarande - ser mig som både givare och tagare. "Att ge utan att vänta något åter är rikedom." Sen det där med en snygg kropp är naturligtvis individuellt. Tänkte närmast på att en del bantar livet ut men blir aldrig nöjda.

Kram, ha det bra!

Madde

Upp