Jag är rik.

Sitter här i min gungstol och filosoferar och funderar. Yngsta dottern sitter vid köksbordet och ritar ett lejon. Några är i stallet, en sover borta och en familjemedlem ser Sagan om ringen. Vi är en stor familj och jag känner mig oerhört rik.
 
Ett helt dygn har vi dessutom fått låna två syskonbarn och under stora delar av dagen har en kompis till en dotter varit här. Igår blev vi bjudna på fika hos min syster och på kvällen lagade min äldsta dotter middag. Nästa helg är vi bjudna på kalas. Min svåger fyller år och jag ser fram emot att åka dit.
 
Ibland är det lite arbetsamt att vara många i en familj. Mängder av mat som ska lagas, mängder av tvätt som ska tvättas och massor av skräp som ska dammsugas upp. Men mest av allt är det härligt. Jag älskar att ha min familj omkring mig. Jag vill ha många runt matbordet och trångt i TV-soffan. Nu har vi ju dessutom haft extrabarn i huset och det är har varit ett härligt dygn. Jag har blivit påmind om hur fantastisk tiden med små barn är. Att ta en promenad med barnvagnen i höstsolen. Att se och förundras över hur någon kan dricka vatten med total inlevelse och fokus. Att promenera i en tvåårings tempo och se allt som en tvååring ser. Jag har känt hur skönt det är att sitta på golvet och rulla en boll. Mitt liv har under ett dygn bromsat in och fått mig att inse att det viktigaste för mig är att få vara med min stora, stora familj. Jag har återigen blivit påmind om när jag mår som bäst och vad som ger mig en total frid i kroppen. Visst minns jag hur det var att ha småbarn runt mig hela tiden. Slitsamt vissa dagar och mindre slitsamt vissa dagar. Men jag förstår också vilken fantastiskt tid jag har haft förmånen att uppleva när jag hade många små och när vi var lite fattigare och hade mycket tid med varandra. Tack J för att du påminde mig. Jag ska försöka sakta ner och försöka vara precis som jag vill vara. Som jag är när jag är med dig. Så vill jag vara mot alla. Samma tålamod, lika många leenden, lika nära att trösta och att hjälpa. För även de som är lite äldre behöver lite mer av den positiva bekräftelsen som jag så naturligt ger dig som är två år.
 
Jag har sovit lite dåligt inatt. Jag har haft 7 skatter att vakta och då får man sova med ena ögat öppet. Jag har till och med stigit upp i natt (när vi blev väckta av ett larm) och tassat runt i huset och kikat så alla har sovit gott.
 
Jag är tacksam för att jag har en så stor familj. Jag är även tacksam för att vi fått "låna" mina barns kompisar. Några har stannat över dagen, några över ett dygn och några har varit mer eller mindre inneboende (vilket även mina barn har varit hos  vissa kompisar).
 
Jag är rik. Tack J för att du påminde mig. :)
Allmänt | |
Upp