Adventus Domini

Adventstiden närmar sig med allt vad det innebär. Advent och jul har olika innebörd för olika människor. För mig är det en tid för eftertanke och en tid för gemenskap. Det är tid för stillhet och ro samtidigt som det är mycket som händer och bitvis kan det vara lite småstressigt. Den kombinationen gillar jag. Vi har mycket att göra. Julklappar, många kalas, bakning, städning, julfester och Luciatåg. Jag älskar det. Vi umgås och gör saker tillsammans. Pepparkaksbak och mjukkaksbak. Och mitt i all aktivitet drar vi ner på tempot. Vi kokar glögg och myser i soffan med en julfilm. I vår familj bakar vi mycket och jag älskar att storstäda före jul. Men det är inget tvång. Vi gör det vi vill och det vi hinner. Resten får vara. Ribban ligger högt, men om vi känner att vi inte når upp och över så sänker vi ribban och känner oss nöjda och glada ändå. 
 
Jag är en riktig juloman och jag älskar det mesta med julen, även det kommersiella och det stressiga. Julen är viktig för mig. Jag har jobbat många år inom församlingen och julvandringarna var årets absoluta höjdpunkt. Vår kyrka förvandlades i tid och rum och vi fick möta Josef och Maria på deras mödosamma vandring mot Betlehem. Vi fick höra herdarna berätta om mötet med änglarna och vi fick föja deras väg till stallet. De tre visemännen i sina vackra kläder och sin rökelse knäböjde inför Jesusbarnet och stjärnan lyste över den lilla familjen. Vi fick vara med. En magisk tid. Ett under skedde. 
 
Advent betyder ankomst. För mig betyder det: Adventus Domini - Herrens ankomst. Vad betyder det för dig?
 
Jag väntar och vi tänder adventsljusen, ett efter ett. Jag vill använda adventstiden till något värdefullt. De flesta av oss julfastar inte längre, men något av fastetidens klokskap kanske jag ska försöka mig på. Mindre tid vid datorn, mer med mina barn. Mindre målinriktad träning och mer rörelseglädje. Jag ska försöka andas långsammare och jag ska äta med fler sinnen. På söndag tänder vi ett särskilt ljus här hos oss. Ett ljus för någon som inte är med oss längre och som vi saknar varje dag. 
 
Advent - en tid för eftertanke och gemenskap. En tid för kärlek.
 
Adventsljusen tänder vi ett efter ett, en brinnande bön för sanning och rätt.
 
 
Det första ska lysa i mig djup härinne, bevara mitt hjärta och värma mitt sinne.
 
Det andra ska lysa för alla jag känner, att alla får plats och kan leva som vänner.
 
Det tredje ska lysa för alla som lider, som kämpar och drömmer om lyckliga tider.
 
Det fjärde ska lysa för marken och skogen, för luft och för hav och vår framtid på jorden.
 
Adventsljusen tänder vi ett efter ett, en brinnande bön för sanning och rätt.
 
Margareta Melin
Allmänt | |
#1 - - Malin:

http://pinopino.blogg.se/2013/november/utomjordingen.html

Kan du inte hjälpa mig att dela? Du som har Fb? Vi ses imorrn :)

#2 - - Madde:

Hej Anna, det där julvandringarna kommer jag ihåg=). Det var en ära att få vara med och spela. Jättefint. Jag minns med värme alla fina avslutningar i kyrkan som öppna förskolan arrangerade. Det var vackert och högtidligt. En fin tid; småbarnsåren som skänkte många fina minnen från bl.a. öppis. Vad roligt det var och hur mycket man lärde sig; om sig själv och om andra och om barn och barnuppfostran och annat viktigt vetande. Å så drack vi kaffe och fikade=). En mysig tid. Kram, och ha' en fin jul. Madde

Svar: Ja, jag tänker tillbaka på den tiden med glädje. Många fina möten med föräldrar och barn. Hoppas ni också har haft en fin jul. Kram / Anna
Anna Pohjanen Tegelid

Upp