Åsikter

Just nu hittar jag inte riktigt tiden att sätta mig ner vid datorn för att skriva ner mina tankar. Tänker gör jag däremot. Tankar är ju såna att de finns även om de inte syns eller hörs. 
 
Mina tankar just handlar mycket om åsikter. Jag funderar på var gränsen går mellan åsikt, fördömande och dömande. Åsiker; Vem har företrädesrätt? Det är alltid någon och jag tycker det är intressant att studera vem/vilka som ges rätten att ha rätten att ha rätt åsikt. 
 
Om vi inte får ha åsikter om människors handlande, vad händer då med världen. Alla åsikter är inte av ondo, även om det är åsikter som kan verka hårda eller fördömande.
 
Människor som vågar ha åsikter är de som för vårt samhälle framåt. Jag tror på att stå upp för sina värderingar och åsikter, om man samtidigt lyssnar på andra åsikter och reflekterar över andras värderingar. 
 
Sen är det ju också så att alla tankar som finns i människors huvuden inte kommer ut till oss andra. Bra ibland, dåligt ibland. Leenden är inte alltid ett bevis på att tankarna i huvudet överensstämmer med tankarna den man ler emot har. 
 
Att vända kappan dit vindarna blåser är oftast ett enkelt sätt att färdas framåt. Men då kan vi behöva snegla över axeln och se vilka vi lämnar bakom oss. Ibland är det rätt, ibland kanske inte så rätt. När vindarna vänder ska vi våga möta de människor och åsikter vi lämnat bakom oss. 
 
Situation - reflektion - val - situation - reflektion - val... 
 
Solen skiner idag. :)
 
VVS / Anna
Allmänt | |
Upp