Älska mig för den jag är.

Hjalmar Söderberg har skrivit:
 
Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna någon sorts känsla.
Själen fryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
 
Det är lätt att älska den som är söt och rar och som visar sina fina sidor. Det är lätt att le mot någon som ler tillbaka. Det är lätt att krama någon som visar att den vill ha en kram. Det är lätt att hjälpa någon som ber om hjälp. Att ge kärlek åt någon som beter sig illa eller som är dryg och arrogant är inte alltid så lätt. Eller rättare sagt, att ge kärlek är kanske inte så svårt, men det kan vara svårt att inte få kärlek tillbaka. Men sann kärlek och omtanke kräver inte något i utbyte. Sann kärlek och omtanke ger vi varandra för att vi vill ge, inte få tillbaka.
 
Jag är inte alltid snäll och fin och rar. Jag är förfärlig och sur och arg ibland också. Förtjänar jag att bli älskad då? Kanske inte, men det är då jag som mest behöver en kram. En kram gör underverk med en grinig Anna.
 
Ainbusk sjunger Älska mig för den jag är.
Se mig för här är jag. Min enda längtan här och nu. Älska mig för den jag är.
 
Älska mig mest när jag förtjänar det minst för det är då jag behöver det bäst.
 
Allmänt | |
Upp