Hjärta och hjärna

Igår fick jag syn på en liten oansenlig bok i bokhyllan. Kunde inte komma ihåg att jag sett den förut så jag blev nyfiken och drog ut den. En tunn, blå pocket med titeln Du är mer än du anar av Tommy Hellsten. Jag har läst Hellsten förut men den här minns jag inte. Jag har idag fått veta att det är Emmas bok. Hon har fått den av en kompis.
 
Nu har jag snart läst ut den och den talar direkt till mitt hjärta.
 
"Det går inte att vara människa utan att ha någon att vara människa åt."
 
"Och när människan är i kontakt med sin själ, är ödmjukheten närvarande." "Intuitionen är själens sätt att tilltala oss bortom förnuftet."
 
"Galenskap är mod att kliva ut ur konventionalismen, göra sådant som överraskar andra, som får dem att kippa efter andan och fördöma oss av rädsla." "...de som befinner sig på den svindlande resan mot sin födelse känner instinktivt igen varandra."
 
Hellsten skriver om konsten att bli vän med sin själ. Han skriver om visheten och hur själens vishet står över förnuftet. Med stor ödmjukhet men med ännu större mod visar han hur svagheten är vägen till den största kraften i världsalltet - kärleken. Den äkta, sanna kärleken är fri. Den vill inte fånga oss. Den vill göra oss fria, den äkta sanna kärleken gör oss till den person vi är.
 
I Gabriellas sång finns en mening som säger mycket om det: Jag har aldrig glömt vem jag var. Jag har bara låtit det sova.
 
Ord är fantastiska. Ord sammansatta till en vacker text kan skapa magi. En liten oansenlig bok i bokhyllan visste att jag behövde den idag. Är det en slump?
 
I onsdags hörde jag en låt - som gjorde att en tung sten släpptes från mitt hjärta. Ord, rakt in i själen. Det var ord jag förstod med hjärnan. Ibland är de starkaste orden de man inte förstår med hjärnan utan bara med hjärtat. Opera på italienska får mig att gråta floder. Själens språk, kärlekens språk, intuitionens språk är inte alltid begripligt för förnuftet. Jon henriks jojkande, äkta känsla. Musik kan vara vägen till vår själ, till vår kärlek. Ibland förstår vi orden med hjärnan, ibland med hjärtat.
 
Hellsten talar till mig med sina ord. Med mitt förstånd läser jag hans text. Men det är i min själ jag förstår den.
 
"Det går inte att vara människa utan att ha någon att vara människa åt."
 
När jag läser det förstår jag det som inte alls är självklart för vetenskapen. Jag förstår med mitt hjärta att själens vishet och kärleken vinner över förnuftet.
 
<3
 
 
Allmänt | |
Upp