Låt hjärtat öppna sig...

"Gläd dig du Kristi brud, och möt din Herre Gud. Saktmodig, mild och god, han ger de svaga mod. Vill du honom höra, skall han dig salig göra. Låt hjärtat öpppna sig, bjud Kristus hem till dig."
 
På söndag rider han in i Jerusalem. Eller in i våra hjärtan. Gör porten hög, gör dörren bred...och böj dig ned. Hosianna, Davids son, välsignad vare han, som kommer i Herrens namn. 
 
 
Jag är ingen teolog. Jag har än i vuxen ålder lite problem med att Jesus rider in i Jerusalem tre veckor före han föds... Men det är ju Guds son så det är väl inte så konstigt med tanke på allt annat han pysslar med under sin korta livstid mellan jul och påsk. Så jag ser det helt enkelt som en förberedelsetid för mig. En tid att reflektera över det stora som jag som människa är inbjuden till - livet. 
 
I morgon är det första december och den dagen då jag gläntar på dörren till julen. Jag sätter i morgon min intention för adventstiden. Jag tänker välja tre ord som ska få följa med mig under dessa tre veckor. Jag kanske inte kommer att känna mig som Kristi brud när julen kommer. Kanske jag inte ens kommer ihåg att böja mig  ned inför det stora miraklet när Maria tar himmelen i sin famn på juldagsmorgonen.
 
Men en sak vet jag. Och det är att jag när jag gläntar på dörren till julen ser ett stort ljus och att jag känner en stor värme strömma mot mig. En värme som landar i mitt hjärta och en värme som gör att jag vill öppna dörren lite till...och lite till. Värmen som strömmar ut från julens dörr är mild och god, den ger mig mod. Ljuset som strömmar ut från julens dörr är kärlekens ljus, förlåtelsens ljus. 
 
 
 
Jag ber att det ljuset och den värmen ska ge mig förmåga att reflektera över livet och mod att öppna mitt hjärta lite till, att ge lite till åt den som behöver något. Jag önskar att ljuset från stjärnan ska lysa genom mig till någon annan, någon som behöver ljus och kärlek från någon som är större än du och jag. Jag hoppas att de som vandrar i mörkret ska nås av ljuset och att den som fryser ska bli varm. 
 
 
Jag vet inte hur jag ska göra mig salig för att honom höra. Det verkar svårt tycker jag. Att höra Gud alltså. Ibland känner jag nåt i mitt hjärta. Kan man höra med hjärtat? Inte vet jag. Jag är ingen teolog. Eller räcker det med att vilja höra för att bli salig? 
 
Jag fokuserar på att han ger de svaga mod. Där känner jag igen mig.
 
I morgon är det första december och på söndag första advent. Då får vi tända det första ljuset. Och...
 
när det första ljuset brinner står julens dörr på glänt,
och alla människor glädjas att fira få advent.
 
 
 
 
Tre ord...inte helt säker än på vilka det blir. Med de kommer till mig. 
 
 
En fin första advent önskar jag dig
 
// Anna 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp