Mitt sängbord

Jag städar sovrummet. Eller rättare sagt, jag städade sovrummet. Nu har jag paus eftersom jag plötsligt fick en oemotståndlig lust att skriva ett blogginlägg. Det är lite roligt att jag fick en sån stark lust att skriva att den inte gick att stå emot eftersom det på mitt sängbord ligger en bok om just självbehärskning. Oerhört intressant. Och det är just mitt sängbord som är anledningen till mitt inlägg. Jag dammtorkade sängbordet och gjorde min bokhög lite mindre ostadig. När jag tittade på mina böcker insåg jag att den bokhögen är en alldeles utmärkt presentation av mig som person. Därför kommer jag nu att presentera min bokhög och därmed mig själv. 
 
På mitt sängbord:
 
På mitt sängbord ligger Klaus Hempflings Dansa med hästar, Monty Roberts bok Från mina händer till dina (hästar), Ödets hav av Elisabeth Nemert, Kalevala av Lina Stoltz, Honungsbiets hemliga liv av Sue Mink Kidd, Pappas resväska av Pamuk, Det individualiserade samhället - Zygmunt Bauman, en reseguide om Edinburgh, Marshmallowtestet av W. Mischel, A hundred pieces of me av Lucy Dillon samt en kokbok som heter Värmande vintermat. Jag har även två böcker som jag och min man samsas om och som just nu ligger på hans sängbord. Dessa är Bibeln och Haruki Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. 
 
Jag läser naturligtvis inte alla böcker parallellt, men rätt många. Vissa är på väg tillbaka till biblioteket eller bokhyllan, vissa ligger alltid på mitt sängbord och någon ligger och väntar på att bli en del av min kunskap, erfarenhet och fantasi.
 
Vem är jag? Fri tolkningsrätt. Men jag kan väl säga att det är en rätt så komplett guide till mig som person. :)
 
Vem är du - utifrån ditt sängbord (eller var du nu har dina böcker)?
 
Ha en bra dag!
 
// Anna
Allmänt | |
#1 - - Maria:

Intressant! Jobbar kväll för en gångs skull. Återkommer när jag kollat min bokhög.

#2 - - Maria:

Just ja! Jag lyssnar ju på ljudböcker så jag hade inte så många böcker på sängbordet. En tjock bok om Italien, reseguide om Rom, italiensk parlör, och Monogrammorden som är en nyskriven bok om A.Christies Poirot men med en ny författare.

Svar: Ljudböcker är en bra uppfinning. Lyssnar du hemma också nu när du inte kör bil? Resor och Agatha Christie (nästan i alla fall). Hade jag fått gissa hade jag nog gissat på en deckare och någon form av resetidning/bok. Spännande att se vad en annan författare kan göra med Poirot. Bra tips! :)
Anna Pohjanen Tegelid

#3 - - Malin:

På mitt sängbord ligger ... en blöja :)

Svar: Det säger allt...;)
Anna Pohjanen Tegelid

#4 - - Lina:

På mitt: Varför inte tala såsom ett barn av Barbro Lindgren och Sven Wollter och Karl Sehldals Drömspelet, en bearbetning av Strindbergs Ett drömspel.

Svar: Och vad läser du som avkoppling? ;) :)
Anna Pohjanen Tegelid

#5 - - Maria :

Ja, nu måste jag nog börja återgå till vanliga böcker ett tag, för jag somnar bara när jag lyssnar på ljudböcker. Får variera utifrån vad som passar.....

Svar: Det är ju rätt skönt att glida in i sömnen som om nån läser en saga. :)
Anna Pohjanen Tegelid

#6 - - Magdalena:

Här ligger Foxfire av Joyce Carol Oates, Agaat av Marlene van Niekerk, reseguide till Barcelona och några mer eller mindre spännande avhandlingar. Just nu sitter jag mest och stickar raggsockor på kvällen i sängen, böckerna tar jag när helgen kommer som kvällslyx.

Svar: Jag erkänner min bristande allmänbildning. Var tvungen att kolla upp van Niekerk...Lite pinsamt. Nu får jag tacka för tipset. De andra var lite mer välbekanta. :) Blir det en vårresa till Barcelona? Stickning är en bra avkoppling. Tänker att det är bra för de flesta som vill koppla av. T.o.m. hemslöjdskonsulenter...:)
Anna Pohjanen Tegelid

#7 - - Magdalena:

Jo det blir mitt livs första trip till Barcelona. Jag o maken åker dit i slutet av mars. Längtar efter att få se lite roliga hus. Här hemma är alla hus så tråkigt fyrkantiga, släta, färgskala och symmetriska. Mer färg o oregelbundna former åt folket! Och mer raggsockor till folket!

Ha i bakhuvudet när du läser Agaat att det återigen är en vit person som försöker ge röst åt de svartas livsvillkor före, under o efter apartheidregimens fall.

#8 - - EIL :

Ja, visa mig ditt sängbord och jag ska säga vem du är... Det här kändes slående... På mitt sängbord ligger två böcker om hjärnan (en om minnet och en om följden av en hjärnskada) + en bok om löpning samt en tidningsartikel om sömn. Det här speglade ju verkligen mina ständiga försök till att förstå hjärnans bräcklighet och den intensiva drömen om att kanske en dag kunna börja springa igen...

Svar: Jag citerar Eleonor Roosevelt: "Framtiden tillhör dem som tror på sina vackra drömmar." Jag har några jag coachar just nu och tänker försöka dra ihop ett helt lag till Vårruset. "Löpare på G" Team APT ;) Vill du vara med? :)
Anna Pohjanen Tegelid

#9 - - EIL :

Vårruset hade varit kul. I fjol var jag anmäld, men sjuk. Är dessvärre på resande fot i jobbet just då, så det blir inget vårrusande för min del i år heller... Men tack för frågan!

Svar: Du kan hänga med på nåt annat lopp i sommar. Det finns massor. :)
Anna Pohjanen Tegelid

Upp