Hemslöjd, hembageri, hemlån...

Förra veckan var jag till Luleå. Vandrade på stan i flera timmar i hopp om att hitta affären med stort A, den affären som har de sakerna jag behöver. Tyvärr fanns den inte i Luleå. Jag hittade den i alla fall inte. Utbudet är helt enkelt inte så bra. Eller också kanske jag efterfrågar fel saker.
 
Här hemma i byn lyckades jag bättre. c/o Gerd hos Ingrid, ett par tröjor på Seth Engström, täckbyxor till Sofia på Larsons och idag grädden på moset, julmarknad i Svartbyns byastuga. Jag fick se ett fantastiskt fint luciatåg med mitt favvogäng från Överkalix ridklubb, jag köpte mjukkaka direkt från den vedeldade bakugnen, jag inföskaffade en utomordentligt fin och välgjord brödspade hos Sixten Larsson och investerade i golvvärme och ögonfröjd genom att köpa en vacker matta av Ingrid Larsson. 
 
Tyvärr tog pengarna slut så jag kunde inte köpa den virkade sjalen som fanns på bordet hos hos Cederings lamm och inte heller Brännvalls skorpor. Svartbyns byaförening sålde julfika av högsta klass och i dörren på väg in (eller ut) kunde man köpa vackra kransar gjorda av Inga Karlsson.
 
Storstan har sina begivenheter såsom musikevenemang och köpcenter i julskrud. 
 
Man vill jag köpa något av kvalité då letar jag i närmiljön. Det känns bra att tassa runt på en matta vävd av en person jag har ett ansikte och ett namn på. Vi har så många duktiga hantverkare och småföretagare av olika slag i vår lilla kommun. 
 
Hemslöjd, hembageri, hemlån, hembesök och så förstås hemtjänst. Det är sånt vi har i Överkalix.
Himla bra grejer. :)
 
Ha en fin andra advent.
 
Anna <3
Allmänt | |
Upp