Jag har blivit vuxen...tror jag.

Jag har blivit vuxen. Jag har misstänkt det ett tag och på lördag blev det bekräftat. Det finns ju saker som man gör på vägen mot vuxligheten. I min vuxenvärldsstart var bankärenden en sådan sak. Checkar och bankgiro. Sånt finns ju inte nu så nu är det nog andra saker. Sedan kom banklån och försäkringar. Små saker, men ack så viktiga. För mig har det tagit lång tid att bli vuxen och egentligen så är det inte så viktigt. Men nu har det hänt. 
 
Ni är så klart jättenyfikna på hur jag insåg att jag blivit vuxen. Jo, jag har bakat anisbröd! I 25 års tid har jag planerat att baka anisbröd till jul, precis som min mormor gjort varje jul så länge jag funnits. I 25 år har jag förberett mig för steget...till att bli vuxen. Förra veckan gjorde vi det. Jag och Patrik bakade anisbröd. Det var jättelätt, så det är inte det som är grejen. Grejen är att det är anisbröd. Jag hade känslan i mig att det hänt något med mig men det var när en av mina fina vänner utbrast "har du bakat anisbröd? Vad vuxet!" som jag insåg vad som hänt. Anisbrödsbaket var nyckeln till vuxligheten. Coolt. Att det var så lätt. 
 
Vad har då förändrats i mig? Ingenting tror jag. Eller kanske allt. Sen kan man fråga sig om det var anisbrödsbaket som gjorde mig vuxen eller var det så att jag bakade anisbröd för att jag blivit vuxen? Vem vet? Jag är lika barnslig som förr och mitt tålamod har nog inte blivit så mycket bättre. Ingen större skillnad. Men ändå...något. 
 
Min personlighet har nog inte förändrats, men däremot min syn på världen och människorna runt mig. Jag har inte blivit en bättre människa. Men jag tror att jag är mindre dömande och mindre hård. Inte mjukare, men mindre hård. Jag tror och hoppas att jag fortsätter att ifrågasätta min syn på mig själv och på världen runt mig. 
 
Tiden har också förändrats. Den går fortare än förut, men det gör ingenting. Jag är ju ändå alltid i tid, eftersom tiden inte kan springa ifrån mig. 
 
Att vara vuxen är inte alls så hemskt som jag trott. Nä, det är rätt så behagligt. Man kan släppa på guarden lite. 
 
God natt och sov gott.
VVS
Anna <3
 
 
 
Allmänt | |
Upp