Gråt

Hur var det Lotta sa? Jag ska också gråta sen. Jag ska bara köpa tidningen till tant Berg först. Eller nåt i den stilen. När de inte hade nån julgran. Patrik brukar kunna citera vilken film som helst men just den meningen kunde han inte. Dåligt. 
 
Men just så känner jag ibland. Skratt och gråt om vartannat. Men jag försöker vara kontrollerad. Skratta är lätt. Att dela skratt är frigörande och helande. Gråt är också helande. Både att gråta ensam och att gråta tillsammans med andra. Men det passar inte att gråta var som helst och när som helst. Ibland spränger det i kroppen av återhållen gråt. Men det går inte att släppa. Inte nu. Tillåta att det bränner i ögonen, ja. Kanske till och med låta en tår rinna. Men släpper man en kan det vara svårt att sluta. Så, jag brukar försöka stoppa tårarna före de väller ut. Försöka ta ett djupt andetag för att inte bryta ihop. En vanlig vardag, jobb och fritid. Håll ihop. Fokusera. Nödvändigt för att hålla båten flytande. Tid för gråt finns inte alltid. Men sen behöver jag släppa fördämningen. Låta tårarna rinna och låta axlarna sjunka ner. För det är så mycket hemskt och sjukt i vår värld. Så mycket ledsamhet, ensamhet, smärta och sorg. Och så mycket kärlek. 
 
Jag har olika metoder för gråt. Ett lätt sätt att gråta är att se en film. Tragedi eller komedi spelar ingen roll, jag gråter ändå. Tur är väl det. För om jag håller gråten för länge då kan det bli stock. Det kommer inga tårar. Inte bra. Jag har varit där och det känns inte bra. När det inte ens finns någon gråt, bara tomhet. Jag tror på skratt och jag tror på gråt. Jag tror dessutom att vi ibland behöver dra en filt över huvudet och bara vara. Det är inte farligt och det är inte fel. 
 
Det är fredag och jag jobbat, tränat, handlat, lagat mat och ätit. Nu ska jag sjunka ner i soffan och bara vara. Kanske tårarna kommer, kanske inte. Men det vore fruktansvärt skönt att gråta lite. Det skulle kännas skönt att släppa fördämningen till gråtdammen. Jag är inte ledsen, jag är inte olycklig, men jag har värsta Porjusdammen inom mig och den behöver brista. 
 
Kram
Anna <3
Allmänt | |
Upp