Ögon

Denna dagen ett liv. Var det inte så han skrev Melker? 
Denna dagen, mitt liv. En omtumlande dag i mitt liv. Skratt och gråt om vartannat hela dagen. En fantastisk höstdag med sol och värme. En dag full av möten och aktiviteter. Jag sitter här och försöker samla ihop dagens känslor och tankar. Det är svårt att landa ikväll.
 
Idag har jag mött så många ögon. Människoögon, hästögon, kattögon och ögonen på en ensam och modig liten hundvalp. Idag har jag mött ögon som glittrat av livsglädje och förväntan. Jag har sett ögon som med tomhet stirrat rakt ut i ingenting och trötta ögon som kämpat för att inte slutas. Jag har fångat och försökt lugna oroligt flackande ögon och jag har med spänning och engagemang mött ögon som utmanande mött mina i argumentation. Jag har drunknat i valpens ängsliga ögon och jag har med stort mod tittat rakt in i ögon så fulla med sorg så de skar som en kniv rakt genom mitt hjärta. Några par ögon var pigga och entusiastiska och ett helt gäng med ögon var i kväll fulla med glädjetårar. Tänk vad en liten valp kan göra. Så många blickar och så många möten. 
 
Innan jag går och lägger mig ska jag möta mina egna ögon. Jag ska se rakt in i själens spegel. Om jag vågar...
 
// Anna Sparven Tegelid <3
 
Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
känner liv

Vår tid är nu, en svartvit bild
som blir till färg om du vill
Så många val, så svårt o se
när dina bruna ögon vill se mer

Tiden den går, livet är så kort
Allt för kort för att gömmas bort
Så gör det du vill och blomma ut
Njut av din spegelbild, vår tid är nu

Marie Fredriksson


Allmänt | |
Upp