Världen är så hård.

Tänker att relationer är svårt. Kommunikation är svårt. Men det är att vara människa, att vara vän. Att våga fråga varandra hur vi mår, att våga visa varandra våra sår. Det är att vara människa, att bry sig om. Det känns som om världen hårdnar och försöker vända oss mot varandra. Öst mot väst och stad mot land. Det är så svårt att vara människa, att vara vän. Men varje litet försök är det enda som spelar någon roll.

Margareta Melin skriver bra om att mötas.

UPPRIKTIGHET

Visa mig
vad du tänker och vill
så att jag bättre kan förstå.
Ge mig utan omsvep
dina raka reaktioner.

Det är din uppriktighet
som ger mig trygghet
och in rimlig chans att välja:
om jag ska komma dig nära
hejda mig och vänta
eller ta ett steg tillbaka.

Inte vill jag stövla in
på dina marker
och ta någonting för givet
som du faktiskt inte ger mig.
Önska vill jag – inte kräva.
Ta emot en gåva – inte stjäla.

Allmänt | |
Upp