Värdighet

För hundra år sedan var vi svenskar besatta av att mäta skallar på folk. Ja, ända in på 60-talet mätte vi skallar på människor. Rasbiologi hette det och var på den tiden ett intressant sätt att sortera in folk i grupper, vilket var väldigt viktigt att göra...
 
Idag skäms vi över hur man tänkte på den tiden. Offentliga ursäkter framförs och alla förstår vi hur kränkande denna mätning var.
 
Idag skulle det inte falla oss in att mäta kraniet på en människa i rasbiologiskt syfte. Nej för vi är upplysta människor som förstår att alla människor har lika värdighet. Och att prata ras är förpassat till den mörka tiden av oförstånd och okunskap.
 
Idag ska alla människor behandlas humant och enligt de mänskliga rättigheterna som vi alla skriver under på.
 
Nej, idag mäter vi så klart inte huvudet, vi mäter bara knäskålar. Idag studerar vi inte kraniet, vi röntgar visdomständer. Detta gör vi för att sortera in människor, inte i raser utan i åldrar. För den dag tillväxtzonerna i knäskålarna har slutit sig (eller nåt sånt) och visdomständerna har en viss längd (tror jag...) är man 18 år. Varför gör man då detta? Det har inte med ras att göra, såklart, det vore ju befängt och kränkande. Nej, om jag har förstått saken rätt görs detta för att inte unga pojkar med för långa knäskålar ska stanna i Sverige och bidra till vår framtid. Vi behöver unga människor med driv i vårt land, i hela Europa tror jag. Men vi kan inte ta såna med långa knäskålar och visdomständer. Det måste vi förstå. Nu förstår jag ju inte det men det kan ju bero på att mina visdomständer är utdragna...
 
Himla tur för min man att denna mätning inte har gjorts på honom. Han har kvar rester av en mjölktand. Hela tanden satt kvar ända till han var 40 år. Om man hade röntgat honom och ändrat hans ålder efter den hade han  omyndigförklarats direkt. Jag är inte ens säker på att han har fått några visdomständer. Mina är utdragna allihop. Och tidigt kom de. Tyvärr kom inte visdomen med tänderna så hade de röntgat tänderna när jag var 17 hade jag blivit myndig men hade de sen röntgat min hjärna hade de upptäckt att den hade stora delar som var väldigt outvecklade. Knäskålarna har hoppat ur led så många gånger så de är säkert helt avfilade i kanterna och jättekorta. Typ 14 år skulle jag gissa. Jag hade nog passerat testet med åldersbedömning så att jag fått behålla min myndighet. 14 år i mina knäskålar och 80 år i käften blir väl ganska så rätt ålder med plus och minus. Några år hit eller dit är väl inte så noga. Man ska inte vara kinkig.
 
Jag säger då bara det. Tur att vi behandlar människor värdigt idag, jämfört med förr i tiden, då när vi inte visste bättre. Och lite tur ändå att mina barn är födda i Sverige, trots allt.
 
Anna 80-14=66 år
Allmänt | |
Upp