Det är handlingen som räknas.

Det finns ett uttryck som lyder: Det är tanken som räknas. Jag tror inte det. Jag tror att det är handlingen som räknas. Handlingen som vi utför. Ja, för all del handlingen som vi inte utför också. Den kanske räknas ännu mer. Hemska värld, tänk så många saker jag inte gör varje dag. Den känslan lever nog många med. Att man aldrig känner att man gör tillräckligt. Jag tror även att ordet har en kraft. Ordet som skrivs men framförallt ordet som uttalas högt. Och något som också kan räknas är tystnaden som delas. Men då är det inte tanken utan något annat, något som är mer än tanken.
 
Jag måste bara skriva mitt favoritcitat en gång till. För varje gång jag läser det blir innebörden bara större och större.
 
"Och där en utsträckt hand inte längre bara är en gest, utan ett ögonblick av kärlek som fortsätter in i sömnen, in i uppvaknandet, in i vardagen."
 
Ord som beskriver något så litet som en utsträckt hand och som samtidigt beskriver det största.
 
Jag vet inte vad det är som gör att dessa ord väcker så starka känslor hos mig. Men de är bland det kraftfullaste jag någonsin läst.
 
En utsträckt hand. Ett givande, ett delande. En önskan om att få finnas till.
Ett ögonblick av kärlek. "It only takes one match to make an explosion."
 
En utsträckt hand är en handling. Kanske den handlingen som gör hela skillnaden.
 
<3
 
 
Allmänt | |
Upp