Ja, jag är rik!

Förra veckan sa en kille till mig:
- Men Anna, du är ju rik.
Jag skrattade och svarade att jag inte är så rik.
- Men du har ju i alla fall råd att spara pengar till en resa.
- Ja, du har rätt, svarade jag. Jag är ganska rik.
För allt är ju relativt, eller hur. Rikedom beror ju på vad man jämför med. Det är lätt att säga att pengar inte är det viktiga, när man har så man klarar sig. Sanningen är kanske den att pengar är viktiga. De är viktiga när man inte har dem. Man kan inte köpa lycka för pengar men man kanske kan köpa viss trygghet. Sen kan man vara otrygg även med pengar, lycklig med lite pengar eller olycklig med mycket pengar. Och vad är lycka? Går att diskutera länge.
 
Jag svarade att jag är rik trots att jag inte på långa vägar är vad man skulle kalla rik i den värld jag lever i. Pengar så att jag klarar mig har jag och pengar för att lyxa till min tillvaro när jag önskar. Jag saknar ingenting materiellt sett. Ja, det skulle vara ett badrum i så fall. För det har jag inte. Pengar är inte det viktigaste för mig men det beror antagligen på att jag har så att jag klarar mig.
 
Det har funnits tider då vi haft det rätt så knapert, mätt med våra mått, men fattig har jag aldrig varit. Under den  tiden när vi hade lite sämre ekonomi och många små barn inträffade en sak som förändrade min syn på vår ekonomi och min syn på rikedom. Det var församlingens förre diakonissa som efter en gudstjänst tog mig och Patrik i hand och varmt och hjärtligt utbrast:
 
- Ni är rika!
 
Vi tittade förvånat på henne och undrade om hon drev med oss eftersom vårt konto för dagen visade på en summa under etthundra kronor (ja, så kan det vara när man sparar föräldradagar för att vara hemma länge).
 
- Ja, ni är verkligen rika, upprepade hon. Och välsignade, tillade hon och log stort. Fem barn! Det är rikedom det!
 
Ja, jag är rik. Och välsignad. Milly öppnade våra ögon då för ganska många år sedan. Tack för det.
 
Jag är inte bara rik. Numera är jag stenrik. Så många barn, egna och lånade som genom åren har fyllt kassaskåpet i mitt hjärta. Varje dag blir jag rikare och rikare. Små ord och gester fyller på min rikedom.
 
Ett tack från ett oväntat håll. Många leenden och varma kramar. Ord sagda i förtroende... Middagen klar när jag kommer hem. Det är bara att håva in.
 
<3
Allmänt | |
Upp